fredag 20 juli 2012

En dag i Tusses liv (del 3)


Jag trodde det skulle bli en lugn natt men så blev det inte. Först började grannens hund skälla och då var jag ju tvungen att springa upp och hjälpa till. Inte för att jag såg vad det var han skällde på men för säkerhets skull så tog jag i ordentligt, för här ska ingen störa friden hos oss. Matte blev en smula upprörd i alla fall och hyssjade åt mig men det gör hon ju bara för att hon inte kan skälla själv. Kunde hon det så kunde vi ha lite roligt på nätterna och hjälpas åt, eller förresten, då kan hon gå upp och skälla så tar jag hennes säng istället. Det tror jag är den bästa lösningen. Och skönaste också för den delen. Sängen luktar matte och täcket är lagom tillknölat så den är som bäst innan jag sparkar ner täcket på golvet. Det var nattens första störning, efter att grannens hund tystnat, och matte också för den delen, så var det bara att gå och lägga sig igen. I några sekunder kändes det som för då kom den glada fasanen springande över gräsmattan så jag var tvungen att springa upp igen och berätta, väldigt tydligt, vad jag tyckte om att den springer lite planlöst över min gräsmatta. Grannens hund hjälpte till också, är inte det Grannsamverkan på bästa sätt så vet jag inte vad Grannsamverkan är. Jag har minsann sett skyltarna som sitter på nästan varenda stolpe som jag vattnar på mina promenader. Dagmatte blir tokig på mig eftersom jag måste vattna alla stolpar. När fasanincidenten var avklarad så gav matte upp, hon suckade bara och stoppade i öronproppar och försvann ner i källaren där hon trodde hon skulle få vara ifred. Hon hade fel, och hon förstår ju inte att det är ju för att skydda husse och matte som jag berättar om allt som händer i trädgården. Ibland verkar hon inte uppskatta det alls. Konstigt!
Ni ska nu inte tro att fasanen var nattens sista händelse heller för sen kom en fågel inflygande genom det öppna sovrumsfönstret också. Jag var ju tvungen att först springa ner och berätta för matte så hon kunde hjälpa till. Det tog en bra stund att se till att hon hjälpte till, jag var tvungen att slå med tassen i hennes ansikte för att hon skulle vakna ordentligt. Då vaknade hon faktiskt och det verkade inte vara kärlek i hennes blick. Inte som då jag tittar bedjande på henne och lägger huvudet i hennes knä när hon tittar på tv utan nu var det mer som något argt i hennes ögon. Hon följde med upp i alla fall så vi kunde jaga ut fågeln. Husse sov, eller försökte sova så det var lika bra att jag och matte fick hantera situationen. Det gjorde vi ganska bra så vi kunde gå och lägga oss igen. Matte suckade tungt när hon gick ner till soffan igen och jag kunde krypa ner i hennes säng. Eftersom husse sov så kunde han ju inte knuffa ner mig heller. Husse är bra på att sova. Fast det är jag också på dagarna, framför allt efter en sån här natt med en massa jobb så är det skönt att kunna sova ut länge på morgonen efter att ha vinkat av husse och matte. Undrar om de kommer att se pigga ut imorgon när de åker eller sådär trötta som bara människor kan se ut? Tror det blir trötta, jättetrötta människor imorgon.
Det hände faktiskt inte något mer den natten men jag såg innan jag somnade att det lyste hos grannarna. Så då kunde jag somna tryggt och veta att grannens hund kunde ta hand om resten av nattpasset och skulle det hända något så kunde jag ju alltid hjälpa till.
Godnatt med er och kära dagbok. Det var en ganska vanlig dag även om matte muttrade någonting om något koppel som kunde få mig att sluta skälla. Fy farao, hur skulle det se ut om ingen vaktade i mörkret när de skulle sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar