fredag 17 augusti 2012

Fredag 2012-08-17

Huset fortfarande fullt med kaniner, i garaget och lösa springande ute i trädgården. Grannarnas hundar skäller oavbrutet och har min gräsmatta som en olympisk arena för en enda idrott; Olympisk harjakt!
Fredag skulle ju ha dykt upp för ett par dagar sen men har ringt varje dag med olika skäl till varför han ännu inte dykt upp, det har varit skåpbilar som varit trasiga, chaufförer som varit sjuka och harpest.

Nu i morse dök han äntligen upp i en liten skåpbil med texten: Fredagsmackan. Bilen i sig var ju diskret i en rosa kulör med illgrön text men signaturmelodin som spelades var betydligt värre: "Köp varm korv!" och jag funderade och frågade Fredag varför den melodin användes och fick till svar att man har ju bröd till korv så... För Fredag var det fullkomligt naturligt att ha just den melodin. Fredag var nog ganska ensam om att tycka att det var en bra ide. Dessutom med tutorna som spelade en smula falskt så skulle nog bilen med dess tutande väcka en del irritation även hos andra som drabbades.

Jag var ju mestadels glad över att jag äntligen skulle få lugn och ro i kvarteret. De många ilskna blickarna från grannarna när deras hundar hämtades 10 gånger om dagen från den olympiska harjakten i min trädgård. Att min gräsmatta numera såg ut som Wimbledons gräsmatta efter en kombination av en rejäl tennisturnering och monumentala regnväder är ju också en starkt bidragande orsak till att jag verkligen inte vill ha alla kaninerna/hararna hemma hos mig längre. Min trädgård var välskött tidigare.

Jag tittade på Fredag och hela hans uppenbarelse där han stod i en overall i samma färg som den lilla skåpbilen och suckade.

- Tänker du hämta alla kaninerna nu? frågade jag lite försynt.
- Jepp, nu är det dags, jag har kört ut allt bröd nu och har plats i bilen för kaninerna.
- Har du någon aning om hur många det är numera?
- Nä, men jag tar med så många jag får plats med och sen släpper jag resten i skogen häromkring tänkte jag.
- Helst inte, mina grannar som jag faktiskt har haft en bra relation till är numera på den nivån att de knappt hälsar längre så du får allt släppa de "överblivna" i någon annan skog. Du får helt enkelt köra flera gånger för nu vill jag inte ha kaninerna här längre. Punkt!
- Jajaja, sa Fredag, och började lasta in bur efter bur i bilen.

Efter ett antal resor så var jag äntligen av med allihop, och grannhundarna så ganska ledsna ut när de kom för att titta och "hjälpa till" med inlastningen. Ljudnivån på allt skällande, Fredags gormande och mitt suckande var rätt hög. Till slut så blev det tyst och Fredag kom tillbaka efter den sista resan och kom fram till mig så jag äntligen kunde få klart för mig hur han hamnat i brödbranschen.

- Jo, började Fredag, det började med att jag var hungrig i förra veckan och letade efter något vettigt att äta och kom på att det nog vore en bra ide att börja köra ut bröd till folk som är villiga att prenumerera på bröd varje fredag. Då behöver jag ju inte jobba så mycket heller, la han till.

För att få kunder så har jag lagt en kanin i folks trädgårdar med en lapp om halsen där jag gjort reklam för mina tjänster. Har faktiskt fått jättemånga snälla samtal, ja snälla och snälla förresten, men det är många som ringt och vill ha bröd på fredagarna från mig.

- Hur fick du råd med att köpa skåpbilen då?
- Sålde en del kaniner till en cirkus så det blev lite bytesaffär. De hade den här bilen över och behövde kaniner till trollkarlar och något nytt nummer där det skulle vara en massa kaniner så det blev ett bra byte för oss båda två. Skåpbilen var dessutom redan från början lackerad i den här snygga rosa färgen och tutorna fanns ju också på plats. Texten på sidorna fick jag en av akrobaterna att måla dit. Snyggt va? frågade han och tittade uppfordrande på mig.

- Vet inte riktigt, men du syns ju i alla fall, så det är ju positivt.
- Tack, sa Fredag.
- Du behöver inte komma hit med fler kaniner eller andra husdjur heller för den delen sa jag i ett försök att vara förutseende.
- Ingen fara, det blev så bundet med alla djur.

Jag tänkte att hur Fredag kunde ha blivit uppbunden av kaninerna? De hade ju varit hos mig...

Fredag vinkade när han försvann med skåpbilen, glatt falsktutande runt hörnet och jag gick för att hämta kratta och en kartong med hundpåsar. Jag funderade en stund hur en brödbil kunde låta som en gamaldags bryggarbil men klirrande flaskor? Grannarnas hundar hade ju lämnat efter sig en del högar i leran och jag hade inte vågat skälla på grannarna om att ta upp efter sina hundar. Det kändes inte som att det var läge att ta den diskussionen då de suckande hämtade sina hundar.

Förödelsen både inne och ute var monumental och det skulle bli en lång helg med mycket arbete. Jag började med att försöka planera lite på altanen med en kall öl. Funderade på om det inte skulle vara enklare att bara flytta istället och sälja huset till någon trädgårdsintresserad och av en händelse råka glömma att berätta för Fredag vart jag flyttade. Jag log för mig själv när jag tänkte på att flytta men det var ju bara att bita ihop och sätta igång att kratta och skotta ur huset.

Hoppas ni får en bra helg och hör ni "Köp varm korv"-melodin så lås dörrar och fönster!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar