måndag 6 augusti 2012

En dag i Tusses liv (del 8)

Jag borde ha förstått att det var något otäckt på gång, jag som hade sett fram emot en lugn och skön helg på soffan när husse och matte yrade runt och skulle fixa allting. När matte tog fram borsten, kammen och den lilla otäcka saxen så försökte jag smita men hann inte undan.

Det skulle naturligtvis först badas, jag hatar att bada, det finns ju inte en enda god hundlukt kvar i mig när jag har badat utan jag luktar bara ett vedervärdigt schampo som heter Voff eller nåt sånt, jag är ju inte så bra på att läsa när jag försöker smita undan. Matte fick tag i mig och riktigt tvingade ner mig i badkaret och sen på med antingen alldeles för varmt vatten, som matte tyckte var lagom, eller för kallt vatten som jag tyckte var mycket bättre. Kan man anmäla matte för våldsamhet mot hund tro? Det borde finnas någon sån där HO-hundombudsman tycker jag, gärna en tik.

Ner i badkaret hade jag ju kommit och nu kom allt det jobbiga, schamponeringen, det skulle minsann vara lödder överallt, till och med under svansen. Där vill jag verkligen inte ha schampo för vem vill lukta mig i rumpan då? Ingen jag känner i alla fall. Näväl, hela jag blev inlöddrad och sen skulle det torkas med hårtork så det skulle bli sådär fint och gärna lite lockigt. Jag gillar inte lockar heller. När jag äntligen var torr så skulle saxen, kam och borste börja användas också. Det var nu jag började ana att det var utställning på gång. Jag trodde vi hade slutat med sånt men tydligen så hade matte en annan plan för mig. Hon mumlade något om champinjon eller så när hon borstade mig med alldeles för hårda tag.

HO, var är du?

Matte tittade nöjt på mig när hon var klar efter all tortyr. Jag tordes inte titta mig i spegeln själv för jag ville inte bli skrämd av vad jag då skulle se. En lockig krabat som dessutom luktade gott. Otäckt skulle det vara och jag är ju ganska lättskrämd av mig så jag lät bli.

Jag fick i alla fall vara för mig själv sen resten av kvällen även om jag var tvungen att ha någon konstig dräkt på mig under natten. De anar inte hur svettigt det blir med en sån dräkt, allt för att lockarna skulle vara kvar dagen efter då tydligen utställningen skulle vara hade jag förstått på husses och mattes diskussion tidigare. De hade diskuterat om bara en eller båda skulle åka med på utställningen och matte vann. Båda skulle åka med.

Efter en lång och svettig natt utan särskilt mycket sömn så väcktes jag av matte alldeles för tidigt och äntligen så åkte den förhatliga dräkten av så jag kunde ruska av mig den känslan direkt. Tyvärr, eller tack och lov så blev det ingen långpromenad på morgonen utan det var bara en snabb avrastning utanför dörren och sen in i bilen. Jag försökte hålla mig så länge jag kunde och började gräva lite, bara jättelite, i en rabatt närmast dörren för att få bort lite av lukten, men då var matte där direkt och tog mig därifrån med en trött suck och lyfte mig direkt in i bilen istället. Naturligtvis så skulle jag åka bur igen.

Bara för att husse skulle med också, rätt motvilligt förstod jag på honom. Han försökte också hålla sig så länge han kunde men matte skyndade på honom så vi kom tyvärr iväg så att vi skulle hinna till utställningen. Har ni varit på en utställning någon gång? Hemskt är det, veterinärer som ska kolla allting , att man har fått sprutor, inte ser konstig ut eller löddrar ur munnen. Dessutom ska en massa papper visas upp också så att man inte är någon annan hund. Tänk om det vore så väl att det var någon annan hund. Det skulle jag uppskatta definitivt.

Efter alla kontroller att man var frisk så skulle husse och matte sätta upp ett tält som vi tydligen skulle vara i under hela utställningen. Som tur var så var vi i alla fall utomhus så det gick att lukta lite på gräset på väg till platsen för tältet.

Husse och matte är inte så bra på att sätta upp tält heller. Det var en faslig massa snören och pinnar som skulle passas ihop. Jag försökte hjälpa till lite för jag såg hur det skulle sitta ihop men matte och husse bad mig bara vara tyst och gå in i buren. Inlåst satt jag sen och tittade när de sa en massa fula ord innan tältet var uppe. Snyggt blev det inte om jag får säga det själv.

Nu började väntan istället och jag ägnade tiden åt att titta på alla som sprang med sina hundar. Jösses så fånigt folk kan springa. Liksom trippande steg och med kopplet högt så hundarna skulle springa högt med huvudet. Då kan man ju inte lukta på gräset alls. Lite lustigt var det också att alla var snyggt klädda också, är det inte oss som ska bedömas och ges betyg på? Tjocka tanter fanns det också, jösses! Borde de inte tänka på att äta lite mer Pedigree eller nåt istället för alla chipspåsar och sånt som de äter framför tv:n. Jag kan ta både chipsen och ostbågarna, fast bara om det är rätt sorts ostbågar, OLW måste det vara annars så kan de få behålla dem.

När det var min tur att springa med en tydligt nervös matte i ringen så gjorde jag i alla fall ett försök att springa så snyggt jag kunde. Det gick inte alls, för hur kan man springa snyggt om man samtidigt måste lukta på alla dofter i gräset? Det är ju omöjligt såklart. Sen skulle vi springa fram till en otäck farbror med hårda händer som skulle kolla mina ben och mina tänder och sånt. Jag tyckte inte om honom så jag försökte bita honom bara lite i handen. Det blev ju bara en skråma och blödde inte alls särskilt mycket men matte så ganska ledsen ut när vi gick därifrån med ett papper i handen och en otäck farbror som ruskade på huvudet samtidigt som hans hand blev omplåstrad. Alla som satt runtomkring tyckte att jag var en otäck hund som minsann inte skulle vara med på utställningar. Jag höll med dem, det tyckte inte jag heller men matte var ganska ledsen faktiskt när vi åkte hem igen. Matte fick tydligen väldigt bråttom hem efter att jag bet otäcka farbrorn. Tältet blev inte så snyggt ihoppackat alls utan bara nerrafsat i en påse och stolar och bur åkte raskt in i bilen. Husse försökte trösta matte att jag nog bara haft en dålig dag eller att farbrorn hade luktat konstigt eller så. Matte lät sig inte tröstas utan hon grät hela vägen hem. Undrar varför? Det var ju inte hon som skulle kollas av farbrorn, det var ju jag som fick stå ut med allt elände. Det enda positiva var att lukten av schampo hade börjat försvinna nu sen jag hittade den där lerpölen på väg till bilen.

Jag hoppas det dröjer innan det är dags igen, då ska jag i alla fall vara mer vaken så jag hinner undan innan det är dags för bad och borstning.

Dessutom så måste jag kolla nästa gång om Tassa är där. Då ska jag gå snyggt minsann!

Ha en fortsatt trevlig kväll och hoppas ni slipper utställningar!
Voff på er!

Hälsningar
Tusse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar