fredag 31 augusti 2012

Fredag 2012-08-31

Efter att ha blivit utsläppt med många ursäkter osv redan på lördagen så använde jag söndagen till att slappna av och bearbeta det som hänt. Att huset nu var i akut behov av ny färg var jag tyvärr medveten om och blev dessutom påmind om när jag blev hemskjutsad. Båda poliserna stämde upp ett gapskratt när vi kom närmare mitt hus.

- Stänkmålat? frågade den ena polisen.
- Tog färgen slut ? frågade den andra.

Jag bemödade mig inte att svara ens på såna dumma påhopp så jag klev bara ur efter att ha stirrat surt på båda två.

Veckan gick och på torsdagen så hade jag på känn att jag inte sett det sista av Fredag trots det som hänt.
Mycket riktigt, när fredagsmorgonen knappt hade börjat så vaknade jag av att det lät som åska utanför och suckade djupt när jag stapplade mot fönstret för att se vad det var frågan om den här gången.

Fredag med anhang, säkert 8 personer kom rullande på varsitt tomfat nerför gatan mot mitt hus. Tyst var det ju inte och ni som hört tomfat rulla på asfalt av svensk kvalitet vet hur det låter. Ungefär som åska. Jag kastade mig ut genom dörren för att försöka hindra dem men de bara skrattade och tjoade trots att klockan bara var 6 på morgonen och rullade sina tomfat in på min tomt.

- Vad i h-e ska ni göra nu, det är möjligt att min toleransnivå sjunkit en smula sen förra veckans bravader så jag var väl inte odelat positivt inställd direkt.

- Vi tänkte ha grillafton här på din tomt om det går bra, samtidigt som han inte riktigt förväntade sig något svar utan svängde in med tomfaten på tomten och visade vad alla hade med sig förutom tomfaten. En vinkelslip och en stackare hade med sig en liten svets på en kärra också. Jag bara stirrade och hoppades att de inte skulle köra igång riktigt än men jag hade fel. Med skarvsladdar så kopplade de in sig i garageuttaget och satte igång direkt. Det bara dånade i huvudet av 8 st vinkelslipar i kör kl 6 på morgonen. Vad grannarna tänkte vågade jag inte ens fundera på utan jag försökte göra mig hörd men det var lönlöst. En flinande Fredag med en vinkelslip i handen är inget som jag känner att jag vill diskutera med. Jag gick in i garaget och letade reda på mina hörselskydd och gick in igen.

Trots hörselskydden så gick det inte att somna om, jag var för uppretad för att somna och med tanke på vad grannarna skulle hitta på den här gången så tordes jag inte somna om utan var tvungen att gå ut igen till Fredag och hans kompisar.

- Vi ska ha grillfest i hela kvarteret idag skrek Fredag för att överrösta vinkelsliparna. Vi tänkte som lite plåster på såren från förra veckan så du hamnar på plus igen.
- Tror du att det här hjälper skrek jag tillbaka och viftade med armen mot den kör av vinkelslipar som fortfarande gnistrade ikapp.
- De blir glada när de får se vad vi ska grilla, skrek Fredag.
- Vad har ni hittat att grilla då? frågade jag.
- Helstekt gris, fick dem billigt av en kompis till en slaktare, de var bara lite gamla men det går ju att skära bort, vrålade Fredag.  Grannarna skulle säkert bli jätteglada tänkte jag när jag fick syn på två av vinkelsliparna som verkade göra lite annorlunda än de andra.
- Vad håller de där på med? vrålade jag och pekade.
- De ska sköta musiken till grillfesten, de håller på att göra Steel Drums för det har jag hört på tv och de verkade lite musikaliska med sina rastaflätor så de fick den uppgiften.

Nu var sammanbrottet nära och jag såg hur grannarna i morgonrock och pyjamas började närma sig med hotfulla steg min tomt. Till min förvåning så såg de glada ut när de kom närmare.
Jag började ursäkta mig och peka med ett ursäktande finger mot Fredag och började förklara vad som stod på. Till min förvåning så verkade de flesta positiva och kom med glada tillrop om att det minsann inte hände så mycket på vår gata så det här skulle nog liva upp lite.

Jag var minst sagt förvånad, kanske inte så mycket över att de tyckte att det var kul med grillfest utan mer på uttalandet om att det inte hände så mycket på vår gata. Undrar var de varit de senaste månaderna när Fredag hittat på allsköns tok, tänkte jag för mig själv. Jag var dock glad att de inte ville hänga mig direkt eller rulla mig i tjära och fjädrar på stört.

Jag spelade såklart med och förklarade att det var min ide att överraska grannarna med något roligt och så tidigt på morgonen att de skulle bli riktigt överraskade.

Grannarna blev överraskade och jag också. Hoppas de tycker köttet smakar bättre än vad Fredag beskrivit bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar