söndag 23 december 2012

Tusse avsnitt 12

Jul är en bra tid, husse och matte far omkring som hönsen gjorde hos farfar. Det ska dras den där brummande grejen över golvet hela tiden och matte och jag leker med slangen där allting försvinner in i brummandet. Matte kanske inte leker lika mycket som jag eller tycker kanske inte om att jag leker med slangen för hon säger hela tiden NEJ, låt bli Tusse. Då blir det ju extra roligt faktiskt. Det bästa med julen är att jag åtminstone innan jul får väldigt mycket tid för mig själv, i soffan alltså. Förresten alla sofforna är mina den här tiden på året, annars under resten av året så är de alltid upptagna av någon i familjen. Det ska tittas på tv, ätas chips (som är alldeles för salta) och choklad. Choklad är ganska gott men när jag fick tag på lite för några dagar sen så började det klia över hela kroppen efteråt. Så choklad låter jag bli fastän det luktar ganska gott.

Den här morgonen började ganska bra, matte och husse kom infarande till mig där jag låg i soffan och berättade att de skulle åka iväg och handla en stund och så kom det vanliga: Vi kommer snart tillbaka! Ha, jag vet nog, varje gång jag får höra de orden så vet jag att jag har soffan för mig själv i flera timmar. De säger att vi inte har en aning om tid och sånt men jag kan minsann klockan. När det är morgon så står visarna på ett sätt och när det är kväll så står de på ett annat sätt. Så jag vet hur länge de är borta och när de säger just de där orden så vet jag att jag kan ligga på min favoritsoffa och titta på tv nästan hur länge jag vill. Så det gjorde jag också, oj vilka fina gamla filmer som var på tv, men de hade tappat färgerna allihop så det blev lite väl grått men de hoppade och dansade och sjöng gjorde de också och då kunde inte jag låta bli att sjunga lite jag också. Jag vill ju inte sjunga när husse och matte är hemma för de brukar bara bli avundsjuka över att jag sjunger så bra att de vill att jag ska vara tyst hela tiden. Så den här morgonen såg ut att bli en bra morgon, lillhusses smörgåsar hade han glömt på bordet så jag hjälpte matte att städa undan dem, blev bara några smulor på golvet men då kan ju matte och jag leka sen med dammsugaren när de kommer hem. Om nu inte matte blir på dåligt humör när hon kommer hem. Ibland kan hon vara det och bara sucka och stöna över alla de roliga påsarna som hon bär på när hon kommer in genom dörren. Hon verkar heller inte uppskatta när jag vill hjälpa till och titta i påsarna när hon kommer stönande in genom dörren. Ibland förstår jag mig inte på henne alls. När hon har varit och handlat en massa goda saker som luktar sådär fantastiskt gott att jag bara vill lukta lite. Då ställer matte upp alla påsarna på bänken långt in så jag inte når längre men jag vet nog. Så fort det ska ställas in något i kylen kan jag vara med och lukta lite.

Nu låg jag i alla fall i soffan och funderade över livet och universum och allting, husse och matte har inte förstått att jag är en tänkande hund som faktiskt kan fundera på annat än löptikar, hundgodis och promenader. Förresten hundpromenader när det är alldeles vitt ute är ganska roligt. I alla fall när jag får springa lös i snön och borra ner nosen och lukta på marken djupt där nere. En kul grej som jag kommit på är att om jag frustar och blåser riktigt mycket när jag har nosen under snön så sprutar det snö så jag får till och med snö på ryggen. Det är jätte mysigt men matte suckar bara och pratar någonting om blöt hund när vi kommer in sen. Det är i alla fall hur kul som helst att frusta under snön. Det verkar finnas lika många djur under snön som det är på sommaren och det är ju roligt att kunna lukta på allihop och säga till dem att det snart är sommar igen.

Den här gamla filmen som jag fastnade i nu verkar vara en gammal "westernfilm" som jag tror att husse gillar, jag förstår inte de där grejerna de har i händerna som spottar eld och låter jättehögt. Sen trillar alla som elden pekar på också, verkar vara farliga saker det där och jag hoppas att ingen pekar på mig. Det är tur att de har tappat bort färgerna för jag gillar ju inte blod. Det är ju inte så farligt när det inte är mitt blod men trevligt är det inte. Titta nu var det en som trillade ner från ett tak också, det måste ha gjort jätteont, isch. Sådär högt vill inte jag ramla. Jaha, nu blev det reklam också, doftagott-flaskor och bli glad av flaskor med den där roliga fasanen också. Den reklamen gillar jag - den där fasanen ser så struttig ut att man bara häpnar. Undrar vad den fick för att vara med på filmen? Jag passar på att gå ut i köket, blir alltid lite hungrig av att titta på tv så då är det perfekt att gå ut och kika lite. Oftast så kan jag få upp kylskåpet alldeles själv och sen får barnen skulden när det fattas köttbullar eller något annat gott. Den här tiden på året så står det alltid något kul på lagom höjd därinne och mycket riktigt så stod det köttbullar under sån där blank filt som är så lätt att peta undan och under den blanka filten fanns mycket riktigt köttbullar. Jösses vad goda de var i år, undrar om matte hittat ett nytt recept för otroligt goda var dem. Jag åt bara några stycken och hade lite problem med att lägga tillbaka filten över dem efteråt så jag var tvungen att ta ett par till och sen gick det bättre. Det syntes nästan inte alls att jag varit där tror jag.

Nu var äntligen reklamen nästan slut men de hann visa den struttiga fasanen en gång till och sen fortsatte filmen, nu var det en massa hästar som skulle springa omkring och alla som satt ovanpå hästarna hade såna där grejer som spottade eld och lät. Han som låg först såg ut att ha jättebråttom och vände sig hela tiden om för att kolla om de andra hann med eller inte.

Sen somnade jag ganska gott där jag låg utsträckt i hela min längd i soffan och vaknade inte förrän jag hörde ett brakande och stönande från dörren där husse kom ilsket in genom dörren och matte suckande kom in efteråt med alla kassarna. Varför bär inte husse också? Han har väl två armar han också så matte kan slippa bära, dessutom så låter husse mig kika i påsarna mycket bättre än matte så jag tycker absolut att husse ska bära mycket mera. Nu gällde det ju att se ledsen ut att de varit borta så länge att jag skulle få något riktigt smaskens nu när de äntligen kommit hem. Det gällde att hinna få det goda innan matte upptäckte att det fattades köttbullar för sen skulle jag bara få elaka pekfingrar och en massa FY DIG istället. Jag hann få några grisöron i alla fall och jag undrar hur alla grisar ser ut utan öron, vad ska de då slänga med lite gulligt? Gott var det i alla fall när jag tog med mig grisöronen under bordet och väntade på att matte skulle upptäcka både smulorna vid tv:n och att det fattades lite, bara några ynka köttbullar också.

Nu är det snart jul och då brukar det alltid stå en massa goda saker på bordet som jag faktiskt når om jag drar ut en stol lite grand. De springer värre än vanligt omkring på julen så då kan jag alltid ta en och annan köttbulle och lite julskinka. De gröna köttbullarna låter jag bli i år också - fy sjutton hur de ens kan tänka sig att äta såna. Det blir bara jobbigt i magen och en massa som måste ut fort.

God jul på er önskar Tusse!


1 kommentar:

  1. God jul, Tusse! Du är allt bra go du! Och händig i tassarna :D Tur att inte kissarna kan en bråkdel!

    SvaraRadera