måndag 31 december 2012

Fredag 2012-12-31

Det första jag såg var en liten ilsket gläfsande hund med hörselskydd på.  Ilsket krafsande mot min altandörr stod den där imorse och ville tydligen in till mig istället för att vara ute. Det andra jag såg efter att ha släppt in hunden, har ju alltid varit lite svag för hundar, var Fredag. Milt sagt lindrigt nykter, väldigt lindrigt faktiskt där han kom krypande över gräsmattan iklädd en overall med en herrans massa pinnar stickande ur fickorna. Plötsligt stannade han och tog fram en cigarettändare och lågan var åtminstone vacker där i morgonmörkret men sen tog han en pinne ur fickan och tände på den. Samtidigt som detta skedde försvann den lilla ilskna hunden in under min säng och började gnaga på sängstolparna. Nu fräste det till i Fredags hand och en raket for iväg mot skjulet på baksidan. Där jag sparar returpapper om ni undrar. Det var absolut ingen bra kombination alls för plötsligt så exploderade raketen och antände skjulet i samma ögonblick så mer spännande morgon en nyårsafton kan man ju inte ha direkt. En hund som ligger och gnager på sängbenen, ett skjul i ljusan låga och en Fredag med fickorna fulla med raketer och tydligen tändare också. I skenet från det brinnande skjulet såg jag en, visserligen duktigt berusad Fredag, men också ett stort belåtet leende. Fredag såg uppenbarligen ganska nöjd ut med effekten från den raketen så innan jag hann stoppa honom så var nästa raket antänd och i full fart på väg mot skogen bakom huset (och alla däck). Jodå, ni gissade rätt, skogen började såklart brinna den också. Det här såg ut att arta sig till en rätt så händelserik nyårsafton istället för den lugna hemmakväll jag tänkte mig igår. Fredag fortsatte med samma belåtna flin fram mot altanen, fortfarande krypandes på den snötäckta gräsmattan, och hasade sig med armbågarnas hjälp upp på altanen. Tydligen så hade han tänkt sig att använda min altan som en avskjutningsramp eftersom han började ställa upp raket efter raket mot räcket. Nu kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att gå ut och skulle precis börja skälla på honom då han bara hytte med fingret åt mig:

- Stopp, sluddrade Fredag, det här är farliga saker och kan bara hanteras av kunnig perschonal, dvs jag sa han och pekade på sig själv med ett litet knubbigt pekfinger.
- Du är alldeles för berusad och dessutom är det alldeles för tidigt som du börjar skjuta raketer. Var det din hund förresten?
- Ja, den hittade jag därborta sa Fredag och pekade på grannhuset. Den verkade vilja följa med mig så jag tog den med mig. Den stretade emot lite i början, som om den inte ville vara till besvär men vi kom snart överens han och jag.
- Den ligger nu under min säng och äter upp sängbenen sa jag.
- Bra, då vet jag var den är. I samma ögonblick som han uttalade de orden så vände han sig om och tände på ännu en raket som for rakt in i grannens garage.
- Där ser du hur farliga grejer det här är sa han och pekade på garaget som ännu inte tagit eld.

På avstånd hördes nu brandkårens sirener och jag lugnade ner mig såpass att jag kunde smita ut och ta tändaren från Fredag så det inte kunde bli fler eldsvådor i alla fall.

- Varför har du börjat skjuta raketer såhär tidigt förresten?
- Tänkte att det skulle vara mer effektfullt om jag gjorde det på morgonen istället för när alla andra skjuter raketer och förresten, tillade han förnärmat, det finns de som redan, eller snart i alla fall, har börjat fira in det nya året så det så!
- Här i Sverige är det lite ovanligt faktiskt att skjuta raketer på morgonen, lika ovanligt som att vara tokfull redan på morgonen och med fickorna fulla med raketer en nyårsafton.
- Du har alltid varit så himla noga sa han och ruskade på huvudet.

Nu anlände brandkåren med högsta fart och efter kom en vilt sladdande polisbil också. Jag kanske skulle få en lugn nyårsafton i alla fall tänkte jag när brandkåren började släcka bränderna i garage, skjul och skogen bakom mig. Poliserna var vänliga nog att ta med sig Fredag i bilen, de hade väl tråkigt antog jag så jag tänkte för mig själv att de skulle inte vara tråkigt på den polisstationen så länge till.

Fredag hade åkt, brandkåren hade släckt färdigt och det blev tyst och lugnt igen i huset. Sånär som på en sak, hunden, jag ropade och ropade men ingen hund kom farande. Från köket syntes ett ljussken och jag skyndade dit - i ljuset från kylskåpet stod hunden med nosen nerkörd i skålen med köttbullar som jag hade tänkt bjuda på under kvällen men det fick nog bli en lokal kebab istället.

Ta det lugnt nu på nyårsafton och GOTT NYTT ÅR!

PS, sängen stod på tre ben när jag senare på kvällen skulle gå och lägga mig DS


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar