måndag 17 december 2012

Tusse avsnitt 10 (Tusse firar JUL!)

Tänk att husse och matte har tagit in en toalett till mig. Jag vet inte hur jag ska tacka riktigt men jag försökte redan imorse att använda den men konstigt nog så blev matte lite trött på en gång. Undrar om det beror på att jag inte gjorde riktigt som hon tyckte. Själv undrar jag om de inte borde reklamera toaletten för den stacks ganska mycket, och en hund är ju lite känslig på magen så jag föredrar att de väljer en gran med mycket mjukare barr när de byter. Kanske också en med grenar bara högre upp?
I vilket fall som helst så blev matte mycket riktigt lite irriterad när jag bara gjorde som jag trodde att de ville att jag skulle göra. Nädå, då fick man skäll direkt och ett ilsket pekfinger pekat mot mig. Varför kan de aldrig titta på Cesar på tv så de lär sig prata med mig så jag förstår. Nu till exempel förstod jag inte vad de menade med sitt pekfinger. Jag försökte ju bara göra båda två lite gladare och slippa gå ut med mig i tid och otid men det var tydligen inte bra det heller. Det är naturligtvis möjligt att deras allmänna sinnesstämning är lite under fryspunkten sen igår förstås och att deras toleransnivå är kanske en gnutta lägre än vad den brukar vara. Jag var i köket igår och matte var det inte.

Det doftade ljuvligt från köksbänken där det stod något som doftade så otroligt gott men det goda låg under en blank filt. Den blanka filten var ju ingen match alls däremot så blev jag lite irriterad på de små stickiga sakerna som matte stuckit ner i det som doftade så gott. De försökte jag lägga ganska snyggt på bänken bredvid den blanka filten. En liten trevlig hög blev det. Sen kom matte tillbaka och då var det inte bara pekfingret hon använde, hon försökte till och med låtsasgråta och satte sig ner på huk för att skälla på mig. Hur kunde jag tro att den var till mig? Jag vill väl också fira jul med julbord och köttbullar och sånt. Det där gröna det hoppar jag nog över när det finns annat att mumsa på. Fick bara lite ont i magen efteråt och jag tror att jag måste fått i mig någon av de stickiga grejerna för det andra var ju hur gott som helst och dessutom lite ljummet också. Sen tog matte och husse fram kniven och började skära bort en massa gott som de kastade sen. Hörde ni vad jag sa: de kastade bort det! Allt det där goda som jag pillat bort det stickiga på. Efter den här händelsen så fick jag inte vara själv i köket alls utan matte var som en hök och vaktade på mig. Hade inte matte tid att vakta mig så var dörrarna stängda så jag inte kunde komma in alls. Urtrist!

Det är möjligt att min provsmakning hänger ihop med mattes lite usla humör så när jag väl provade toaletten så var det kanske inte så konstigt att hon började hänga läpp igen och fick det där blöta i ögonen direkt. Husse var dock snäll och förklarade för matte att det är svårt för en killhund att låta bli när man bär in "en gran" i huset. Det var ju bra att jag fick reda på vad toaletten kallades i alla fall även om jag tydligen inte skulle använda den på det sättet. Jag bara undrar, varför i hela friden har de släpat in den då? Träd ska vara i skogen och de ska kissas på, mycket.

Fick reda på sen också att det jag smaskat på heter julskinka och det är bra för då vet jag vad jag ska hålla utkik efter sen när de börjar lugna ner sig mera. Det brukar bli bra efter att alla ätit mat sen på julafton och blir sådär trötta som människor blir när de ätit för mycket. Då brukar det vara perfekt att få prova på både det ena och det andra. Förra året fick jag ont i magen av de gröna köttbullarna så de låter jag bli i år. Chokladen var däremot perfekt rumstempererad men den hann jag bara smaka lite grand på innan matte anade oråd och tog undan hela asken. Husse verkade betydligt lugnare och klappade mig på huvudet och sa God Jul, husse är snäll han. Efter att de tittat på tv så smög han till mig en liten chokladbit till och fick ett sånt där milt uttryck i ansiktet. Han såg nästan ut som grannens hund ett tag och jag blev nästan lite illa till mods men sen gick det över när matte förstod vad husse gjort. Då kom det där hemska pekfingret igen och husse fick gå till sitt hemliga skåp och ta något i ett glas som luktade jättestarkt. Undrar hur han kan tycka att det är gott? Hur som helst så blev husse på bättre humör sen och matte också för matte fick minsann tycka om det där starka också så sen blev det lugnare.

Undrar hur julen blir i år och om de tänker ha de gröna köttbullarna i år också? Jag hoppas de låter bli och bara har bruna köttbullar. Hoppas också att de pillar bort allt det stickiga från julskinkan också innan jul. Kan inte förstå varför det finns sånt. Jag såg minsann att både husse och matte pillade bort allihop också så då kan man väl låta bli att sätta dit dem från början va?

Glömde bort att berätta förresten att jag troligen inte får några julklappar i år eftersom jag råkade öppna några stycken innan jul förra året. Kanske råkade öppna allihop förresten och det var inte så populärt heller. Var ju tvungen att hitta mitt tuggben som de gömt lite listigt i en liten låda med snören på. Det var ganska lätt att öppna och sen var jag ju tvungen att kolla om det fanns fler tuggben i de andra paketen men det var mest mjuka grejer, långa saker av tyg som tydligen skulle svepa runt halsen och mössor och vantar.

Hoppas ni får en God Jul i år allihop och peta bort det stickiga och låt gärna dörren till köket stå öppen och ge matte sånt där som luktar starkt.

God Jul från Tusse!

1 kommentar:

  1. Här blir det inga spikar i skinkan, och vår mamma har köpt två kilo prinskorvar. Köttbullar gjorde mamma här om dagen, men de skulle visst ges bort i julklapp! Va? Gör man så?
    Jag drack lite te nyss, fast det var varmt. I morse smakade jag på juicen och mamma sa att jag inte var riktigt klok.
    Vi fick smaka rått kött förut, och sen klättrade jag uppför hela mamma ända till nacken för att se om hon hade mera.
    Vi klättrade upp i benjaminfikusen förut, och då blev mamma så där trött. Ännu tröttare blev hon när vi tog ur Leka-kulorna och lekte på parketten med dem.
    Alltså, parketten är ett väldigt snabbt underlag :)
    Mamma blev så där blöt i ögonen också, men vadå då? Hon köpte ju Leka-kulor åt oss för att leka med. ja, för att jag inte skulle gräva kissgropar i blommorna, utan leka och ha skoj istället...
    mammor är lite konstiga.
    Du har tur du Tusse, som har en sån där Husse :)

    SvaraRadera