fredag 21 december 2012

Tusse avsnitt 11

Har aldrig sett husse så nervös som idag när det var dags för kloklippningen. Husse försökte för ett tag sen och just då var jag ju jätteglad över att jag tuggat Dentastix så jag kände att mina tänder var jätterena och jag ville ju bara visa husse hur fina och vita de var. Råkade kanske prata lite också samtidigt och det var väl ungefär då som husse tyckte att de tre klor han klippt fick räcka. Han brydde sig dessutom inte alls om att titta på mina tänder. Här gör man sig till och försöker göra sig ren och fin i munnen och så bryr han sig inte om det alls. Han släppte bara klotången och gick till matte och mumlade något om att det inte gick så bra. Matte visade ingen förståelse alls utan tyckte att han minsann fick bita ihop lite och försöka igen. "Du måste visa vem som bestämmer", hade hon tillagt innan hon gick med en fnysning. Alltså, nu var det dags igen och husse satt där alldeles vit i ansiktet och med en nervöst darrande klotång i handen. Klart att jag också blev nervös då, tänkt om husse skulle klippa fel och nypa mig så det kommer blod. Blod är det värsta jag vet, om det inte råkar vara i en rejäl köttbit förstås för då kan jag minsann stå ut och se hur mycket blod som helst. Husse försökte lägga mig ner på rygg och försökte hålla fast min tass så han skulle kunna klippa den men jag ville inte riktigt bli kloklippt riktigt än så jag tog tillbaka tassen och så höll vi på en stund. Till slut så morrade husse till mig och sa till mig med en läskigt hård röst att jag fick väl skärpa mig nu så vi kunde bli klara någon gång. Jag tyckte inte om rösten alls så jag försökte få honom på andra tankar och visade mina tänder igen och sa till honom på mitt vis att jag tyckte vi kunde låta klorna vara ett tag till. Husse slängde nu klotången ganska argt på golvet och gick därifrån och raka vägen till matte. Jag hörde deras upprörda röster utifrån köket där jag fortfarande låg alldeles stilla på golvet. Golvvärme är inte så tokigt alls om man är hund, alldeles varmt och mysigt om ryggen och med benen utsträckta så kunde jag faktiskt nå den där gröna blomman som doftade så mysigt sen jag kissade på den förra gången. Med ena tassen kunde jag få bladen att gunga i takt, rätt så kul faktiskt. Sen kom matte infarande med klotången och talade om för mig att nu fick det vara nog med tramsande och att klorna skulle klippas bums. Jag misstänker att en av anledningarna till allt detta intresse för kloklippning kommer sig av att det kanske blev några snygga spår i parkettgolvet när grannens katt kom in i vårt hus förra veckan och att matte försökt sen dess att få bort spåren av min rivstarter. Det gick en del porslin sönder också men det får man ju räkna med när det är objudna katter inne. De måste faktiskt lära sig att inte komma hem till oss alls. Det regnade i mattes ansikte efteråt när jag äntligen jagat ut katten så det blev lugnt igen men sen den dagen har det varit diskussion om kloklippning och husse har fått många hårda ord om mina klor. Nu satt vi där, matte och jag, eller rättare sagt, jag låg ju fortfarande och dinglade på de gröna bladen och matte satt där och stirrade stint på mig med klotången i högsta hugg. Jag tyckte inte det var någon ide att visa mina vita tänder för matte så hon fick väl hållas. Jag brydde mig inte ens om att ta tillbaka tassen när matte började heller så efter bara en liten stund så var alla klorna klippta och matte gick ut till husse med ett belåtet flin och förklarade att det var väl ingen match att klippa klorna. Husse blev sur och gick ut i garaget istället och började slå på saker med något som lät jättehögt. Matte fnissade för sig själv och gick visslande ut i köket igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar