torsdag 13 december 2012

Fredag 2012-12-13

Vaknade av ett hummande och brummande redan idag, en torsdag. Mycket märkligt men vaknade gjorde jag och det kändes som fredag i alla fall. Morgonrock på och mot fönstret som vanligt och naturligtvis så var det Fredag som kom farande. Jag var tvungen att gnugga mig i ögonen, dels för att det bara var torsdag men också för vad jag såg utanför fönstret. För övrigt så kostade fönsterreparationerna en smärre förmögenhet och jag fick ju förnya det mesta av porslinet sen förra veckan.

Den här veckan verkade det ändå lite mer stillsamt, det kan ju kanske bero på att det inte hade snöat på en vecka också.

Utanför fönstret så skred, ja, jag menar skred, en längre procession av bilar, snöskotrar, fyrhjulingar och diverse andra motordrivna åkdon, inklusive gräsklippare. På samtliga satt en vitklädd gestalt livligt gastande luciasånger. Jag vet inte om det var själva sången eller den lastbil som kom sist med en jättelik högtalaranläggning på som gjorde mig mest skrämd eller om det var gestalten först i tåget. Fredag!

Stående på en fyrhjuling, vrålandes: SAAAAAANKTTTTAAAAA LUUUUUUUCIIIIIIIIIAAAAA stod han där stolt som en tupp och log mot mig när han passerade. På ryggen hade samtliga stora dödskallar, verkade inte som att de tyckte om stjärngossetanken fullt ut så de var väl tvungna att "piffa till det" lite. Snyggt var det inte och framför allt så var det inte snyggt med 11 tatuerade lucior som också sjöng för full hals. Nu såg jag att de verkade kasta något åt alla håll också och en påse landade i min trädgård och jag var ju tvungen att gå ut och kolla vad det var. I påsen låg 5 st lussekatter, visserligen stenhårda kände jag men tanken var ju god i alla fall. Undrar varför det var just 5 förresten?
Nåja, klok på Fredag blir jag ju aldrig så jag brydde mig inte ens om att fundera över varför - men konstigt var det.

På andra varvet så var jag ute och hann stoppa hela tåget innan de passerade så jag passade på att fråga Fredag vad han höll på med.

- Vad gör ni? Varför måste ni alltid vara här hos mig? Frågade jag med en kanske, det ska jag erkänna, lätt irriterad ton.
- Lugn och fin nu, svarade Fredag med sin vanliga gladlynta och fullkomligt oförstörbara goda humör. Vi kände bara att det här tråkiga grannskapet behövde piggas upp lite och bullarna, han pekade på berget av lussebullar på alla fordon, har vi fått från ett bageri som gick i konkurs för nån vecka sen.
- Nån vecka sen, frågade jag, de är ju alldeles stenhårda?
- Kanske två veckor sen då, svarade Fredag, eller var det en månad sen? Kommer inte ihåg men jag fick dem billigt i alla fall.
- Det kan jag förstå för de är ju inte ätbara, om man inte är tandläkare och letar efter jobb.
- Nu ska du inte vara grinig, du borde vara glad att vi åker runt här och sprider lite julglädje i dina kvarter och ändå är det bara torsdag sa Fredag och log sitt sneda leende.
- Du tänker väl inte komma hit imorgon också frågade jag?
- Nä, jag tänker inte komma hit imorgon också sa Fredag, vi stannar i din trädgård inatt och ska ha luciafest. Det har du väl ingenting emot?
- Nu får du väl ändå ge dig, ni kan väl inte ha fest i min trädgård utan att fråga mig först?
- Jag frågade ju nästan dig nu ju? Men du kan ju inte säga nej nu i alla fall. De där, sa Fredag och svepte ut med armen mot de dödskalleförsedda luciorna och stjärngossarna, skulle nog bli väldigt besvikna då tror jag. Några av dem var redan när vi startade på lite dåligt humör för att det inte gick att åka motorcykel men du kan ju alltid säga till dem att vi inte får vara här på din gård och leka. Tyst tillade han, om du törs!

Jag såg de glada och förväntansfulla deltagarna i luciatåget redan börjat packa ur lastbilen med glögg i dunk och de självklara öllådorna så jag drog mig försiktigt tillbaka till sovrummet där jag pluggade in min gamla Walkman och lyssnade på Bachs cellosuite istället på högsta volym. Jag skulle troligen kunna spela den utan noter i helgen med tanke på hur många gånger jag skulle behöva lyssna på den. Jag hade ju tyvärr bara en kassett med musik så det fick ju bli den.

Hoppas ni haft en trevlig lucia och att ni inte får objudna gäster i trädgården.

Hej då från mig och Fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar