torsdag 19 juli 2012

En dag i Tusses liv (del 1)


Jag är ju tvungen att se lite ledsen ut i fönstret när husse och matte åker sin väg på morgonen. De förväntar sig det och det är rätt ok eftersom då får de lite dåligt samvete och jag får garanterat godis när de kommer hem. Visserligen så tycker jag inte om hundgodis men de blir ju gladare om jag visar lite glädje när jag får levergodis. Det är ju typiskt att de fått för sig att vi inte tål choklad. Vem gör det egentligen? Titta på bara på hur husse och matte ser ut? De tål inte heller choklad men låtsas inte om det.
Jag försöker verkligen ta fram min mest sorgsna min när de åker och jag står på bakbenen i fönstret. Jag ser hur matte vinkar och tittar medlidande på mig när de åker. Själv tycker jag det är skönt när de åker och jag har hela huset för mig själv. Jag brukar börja med att lägga mig i soffan en stund, det är verkligen bästa stunden på dagen när de åkt, då kan jag sträcka ut mig utan att någon ska sitta bredvid och klappa mig hela tiden. Man kan ju inte sova som de håller på. Tillbaka till min dag, som sagt, den börjar i soffan där jag funderar lite på vad jag ska göra hela dagen. Förutom att jag måste rätta till mig när dagmatte kommer så kan jag inordna dagen efter eget huvud. Börjar med att läsa tidningen där jag ligger, lite besvärligt att hålla tidningen med tassarna men jag har kommit på ett knep, jag pallar upp tidningen med några kuddar och så bläddrar jag med tassarna. Det fungerar jättebra faktiskt. Jag får inte glömma bort att bita sönder tidningen sen innan de kommer hem, det vore ju hemskt om de fick se hundöron i tidningen och tassavtryck och kanske började ana oråd. Nä, tidningen ska ligga i slamsor sen. Jag brukar komma ihåg det, någon gång har jag glömt bort det och fått många konstiga blickar från husse och matte men de har som tur var bara ruskat på huvudet och glömt det.
Står inget speciellt i tidningen idag, lite skottlossning, lite våld i största allmänhet och någon som krockat. Konstigt att människorna blir så knepiga när de dricker alkohol. Då ska det minsann pratas med löjlig röst och klappas så förbaskat så det kliar i flera dagar efteråt. Det är tur att min husse och matte inte är såna.
Funderar på, efter att ha läst tidningen, om det kanske är något intressant på tv, det brukar ju vara den där översittaren Cesar ibland. Jag brukar titta på det programmet och få en massa ideer om vad jag ska hitta på för att hålla husse och matte sysselsatta. En sak som är jättebra är att skälla på fasaner. De är ju ganska snygga men de ska inte gå och bajsa på våran gräsmatta, det är ju därför jag skäller på dem. Husse och matte tror att jag är en fågelhund men jag vill bara ha snyggt i trädgården så de får väl tro det då. Nu hade jag tur det är ett avsnitt av Cesar som jag inte sett. En ilsken hund som driver sin husse och matte till vansinne genom att inte vilja möta andra hundar på stan utan att göra utfall mot dem. Tror jag det, alla hundar den möter slipper ju ha strypkoppel, det är bara ren avundsjuka egentligen över att den ilskna hunden måste ha strypkoppel och de andra slipper. Självklart så måste de ha sig en åthutning så de förstår hur bra de har det. Det verkar som att Cesar förstår var skon klämmer, för han provar med ett annat koppel och pratar lite snällt med den ilskna hunden och då verkar det fungera. Undrar hur mycket han tar betalt egentligen? Jag skulle kunna göra det för hälften, lätt!
Avsnittet lämnar inget bestående intryck och jag fick tyvärr inga uppslag till vad jag kan hitta på sen. Känner mig lite hungrig så jag går ut i köket och kikar i kylskåpet. Husse och matte har ännu inte förstått att jag faktiskt kan öppna det alldeles själv och är mycket förvånade när de kommer hem och ser att min hundskål nästan alltid är orörd när de kommer hem. Istället så är kylskåpet ordentligt brandskattat på de saker jag tycker om. Tyvärr har jag inte kommit på hur jag öppnar kaviartuben, även om jag skulle kunna bita mig igenom så vill jag inte lämna så tydliga spår efter mig utan jag tar bara lite grejer här och lite grejer där så det inte märks så tydligt vad jag smaskat i mig. De skulle bara veta hur god Bratwurst är för en hund. Just kryddningen är gudomlig och känslan när man biter igenom korvskinnet med mina vassa hörntänder är underbar. En gång hade husse köpt hem en liten burk med Parmesansalami som luktade alldeles underbart. Den burken var ett elände att både få av locket och sen på med det igen utan att det märktes. Det var svårt att låta bli att äta upp allihop. Jag tror husse hade blivit ganska ledsen då. Fick tyvärr lämna några och hoppades på att husse glömt bort hur många han ätit egentligen.  Hoppas han köper hem såna igen. Det var den dagens höjdpunkt, verkligen! Jag äter lite förstrött igenom det jag hittar i kylen och när jag är mätt och nöjd så slänger jag mig i soffan igen och funderar lite. Då hör jag plötsligt en bil utanför och kastar mig till fönstret, tänk om det är husse och matte som kommer så jag måste se glad ut igen. Inte husse eller matte, bara grannarna med deras bortskämda labrador. Snobbig är hon dessutom och inte särskilt snygg heller även om hon tror det. Jag brukar ignorera henne fullkomligt, även om hon luktar lite mysigt. Den här uppfattningen om att vi ska lukta varandra i rumpan är knepig och jag undrar vem som fick för sig det först egentligen, riktigt knepigt faktiskt. Det luktar ju skit faktiskt men vi är ju tvungna att göra så numera för att inte bli betraktade som konstiga.
Jag skäller ut grannens labrador och får menande blickar från grannarna som tror att jag är hemskt ouppfostrad och borde gå i hundskola. De skulle bara veta, men jag tänker inte berätta så det så.
Dagmatte kommer strax så det gäller nu att se uttråkad ut, jag börjar med att pliktskyldigt bita sönder tidningen och sen också se till att åtminstone en sko är söndertuggad. Undrar vilken jag ska ta idag? Såg att husse köpt nya Eccoskor i förra veckan, undrar om jag inte ska ta en av dem? Jo, så får det bli. Rotar fram den ur skåpet och börjar bita sönder plösen och sen tar jag hälen, då är jag säker på att husse blir bekymrad sen. Troligen så får jag väl någon bestraffning men det kan det ju vara värt i alla fall. Skor är rätt ok, om det är bra skinn i dem vill säga, syntetskor smakar bläh faktiskt. Om människorna visste hur illa syntetskor smakade så skulle de få ha dem i fred. Garanterat.
Hoppas att lunchpromenaden blir kort idag, känner mig lite trött så jag får nog vara lite jobbig tror jag på lunchen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar