fredag 20 juli 2012

En dag i Tusses liv (del 5)


Jag låg i godan ro i soffan och slappade, ni anar inte hur lång jag kan bli när jag verkligen slappar. Jättelång! Kan alldeles själv fylla en tvåsits-soffa utan att anstränga mig. Där låg jag och som sagt slappade när husse kom upp på övervåningen. Matte var på någon parfym- eller plastträff så husse fick vara alldeles själv hemma med allt vad det innebar. Chips, äcklig sort, och öl. Är det inte konstigt att så fort matte åker iväg så kommer ölen fram? Det luktar visserligen ganska gott men efter några stycken så blir husse som förbytt. Då ska det gullas och kramas och klappas och sen ska det lyssnas på musik, helst från 80-talet tydligen. Anledningen till att jag vet det är för att på flera av husses favoritskivor så står det 1980 och så vidare.
Där låg jag i alla fall i godan ro när husse kom upp, med en öl i handen och en skål med chips. Luktade ganska gott så jag hade förboppningar om att kunna ta en eller annan när husse inte var uppmärksam nog.
Husse tittade medlidsamt på mig och gick direkt till stereon efter att ha ställt ifrån sig chipsen och ölen på bordet. Vet inte riktigt hur han tänkte men jag provade ett par stycken och de smakade riktigt bra, kanske lite för salta men jag vande mig. Sen började eländet. Hög volym och gamla hårdrocksklassiker blandat med Nationalteatern och Pink Floyd. Undrar varför husse inte kan lyssna färdigt på en hel skiva istället för att som han brukar göra, byta efter en halv låt och mumla för sig själv om att “den här är bra” ofta riktat mot mig. Som om jag bryr mig. Det är bara ett fasligt ylande av gitarrer och en fasansfull trumma som dunkar hela tiden. Husse har tydligen glömt att vi hundar har väldigt mycket bättre hörsel än människor. Volymen blir högre och högre och musiken blir sämre och sämre tycker jag. Tills han kommer fram till Nationalteatern som jag faktiskt tycker om. Vacker sång och fina texter. Faktiskt riktigt njutbart även för en hund.
Men fortfarande så lyssnar husse inte färdigt på låtarna utan det blir bara halva låtar om ens det och förtjust nickande när han hittar en ändå bättre skiva att lyssna på, tycker i alla fall husse. Aaah, där blev det Nationalteatern igen, snälla husse låt mig höra hela låten nu. Den är så vacker Ingelas sång. Nu börjar volymen bli ganska hög och jag undrar när grannarna kommer och knackar på dörren. Sist så kom grannen in med egen öl och då blev volymen ändå högre och låtarna ändå kortare. Då försvann jag ner i källaren, jag visste vartåt det lutade då och försvann tidigt. Både husse och grannen hade nog trevlig för de skrek och överröstade varandra och bytte skivor i ett rasande tempo. Jag hörde fast jag låg nere i källaren med tassarna för öronen. Den kvällen var det bara hårdrock för grannen är tydligen väldigt förtjust i sån musik så han till och med har döpt sin hund till Sator. Stackars hund!
I vilket fall som helst så den här kvällen var volymen inte så vansinnigt hög än och ingen granne hade synts till så jag låg kvar i soffan. Husse fick minsann de korta stunder han satt ner och njöt av musiken finna sig i att sitta i fåtöljen. Det var ju i alla fall bara korta stunder som han satt ner med fjärrkontrollen i ena handen och en öl i den andra. Förstår inte hur han samtidigt kunde äta chipsen också? Min husse är ganska duktig tydligen på att göra flera saker samtidigt. Om inte matte ser vill säga. Då är plötsligt husse inte så bra längre. Kan inte se smutsiga golv samtidigt som han plockar in i diskmaskinen eller plocka undan tvätt. Matte suckar och tittar på mig vid de tillfällena och bara ruskar på huvudet.
Nu så blev det Deep Purple, inte från 80-talet utan tidigare har jag för mig så nu vet jag att det börjar nalkas slutet på kvällen för husse. Han vinglar betänkligt nu när han vacklar fram mot stereon för att byta skiva. Volymen är nu nära källargränsen för mig men jag vet ju att matte snart kommer hem och att husse då plötsligt sänker volymen och försöker gömma chipsskålen och samtidigt försöka se ut som att han läser en bok eller biltidning. Husse är bilintresserad också, men det kanske jag redan nämnt? Om inte så ligger det alltid en biltidning framme när matte kommer hem efter att ha varit borta en stund.
Husse blir så glansig på ögonen då matte kommer hem, jag tror det är för att husse tycker om matte men jag vet inte säkert. Det kanske har med ölen att göra. Jag är i vilket fall som helst nöjd när matte kommer hem och husse lugnar ner sig. Ibland så till och med leker husse att han har en gitarr också och står och ojar sig på golvet framför högtalarna. Undrar vad han vill egentligen då?
Nu hörde jag mattes bil, vilken tur, källaren är så tråkig och chipsen är borta om jag måste vara därnere. Bäst jag springer till dörren och ser glad ut så matte tror att jag saknat henne.
Nu är det klart för idag och snart får jag gå tillbaka till min soffa igen, den här gången utan musik och husse. Mycket bättre!
Hoppas ni får en bra kväll i soffan ni också och om ni är hund så prova att bita sönder fjärrkontrollen. Det har väldigt bra effekter på hussar.
Godnatt!
Er egen Tusse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar