fredag 14 september 2012

Fredag 2012-09-14

Jag vaknade mitt i natten av konstiga ljud, jag kunde inte placera dem först utan blev tvungen att gå upp för att lyssna bättre. Till min fasa hörde jag ljuden starkare och starkare från gatusidan och gick till fönstret. Det var kolsvart ute så det var ju inte mycket man såg tyvärr men ljudet var mycket riktigt starkare på den här sidan. Där jag stod och stirrade ut genom fönstret så dök plötsligt en svartklädd kåpförsedd figur utanför fönstret, med en kloliknande hand pekande på mig. Självklart var det Fredag, svartsminkad i ansiktet så man knappt såg något huvud innanför kåpan, förutom när han nu började skratta förstås, sen blev han allvarlig igen när jag öppnade fönstret för att klappa till honom.

Han fortsatte peka på mig med sin klo till hand, jag funderade lite på hur han gjort det men slog bort tanken för att försöka bli argare igen. 

- Vem ska du föreställa nu då? frågade jag
- Jag är döden, svarade Fredag
Jag förstod direkt var han fått den här idén ifrån så jag spelade med.
- Har du kommit för att hämta mig?
- Jag har redan gått vid din sida en längre tid, sa Fredag med vad han troligen trodde var en mörk olycksbådande stämma.

Sen kunde han inte hålla sig längre utan höll fram en öl och frågade om jag ville ha en?
Jag tog emot en öl för det kunde ju inte gärna bli värre tänkte jag och lät mig väl smaka. Då, när ögonen börjat vänja sig vid mörkret utanför så såg jag en herrans massa stolar på min garageuppfart och en jättelik duk uppspänd på en skåpbil parkerad precis framför och på tvären. Runt alla stolar fanns trasiga speglar, schackspel, en häst och ytterligare saker som jag inte kunde urskilja riktigt. Vad jag däremot kunde urskilja var den ström av människor som började dyka upp hemma hos mig. De verkade veta precis vad de skulle göra för de lät skramlande några mynt trilla ner i en burk vid grindstolpen och satte sig på de framställda stolarna och jag hörde ett förväntansfullt sorl där bland stolarna.

- Vad har du gjort vrålade jag till Fredag. 
- Vadå gjort, jag tyckte ditt kvarter kunde behöva lite bildning så jag kanske har knackat på några fönster här på gatan för att bjuda in dem till filmvisning. Man kan inte titta på Sjunde inseglet på dagtid så då tyckte jag att det var perfekt nu inatt. Det är därför alla är här nu, fortsatte han glatt. Nu fick jag dessutom syn på popcornmaskinen som stod och puttrade utanför garaget och ytterligare en kåpförsedd person stod och delade ut popcorn.

Filmen hade nu börjat så duken flimrade av svartvita bilder och ljudet från filmen fyllde min trädgård med raspande röster.

Fredag försvann från mitt fönster och efter några sekunder hörde jag en massa konstiga ljud igen som överröstade filmljudet, det var glas som krossades, ljud från stormar osv. Jag kände mig nu tvungen att gå ut för att se efter vad det var mer som hände. I min trädgård.

Bakom häcken stod Fredag med massor av teatermaskiner, det var stormgrejer, åskmaskiner och en hel skottkärra full med glas. Där stod Fredag, fortfarande klädd i sina svarta kläder med en hammare och bankade till filmen och krossade glas. Självklart med en öl i handen, annars hade jag ju knappt känt igen honom. 

- Vad gör du skrek jag, det finns väl inga glaskrossningar i den där filmen. Publiken hyssjade åt oss, eller framför allt mig, de verkade tycka att jag störde tydligen. Glaskrossningen verkade de inte ha något emot.

- Jodå, svarade Fredag, jag värmer upp dem lite bara för efter den här filmen så blir det några till. Först: Spegeln sprack från kant till kant och sen blir det kanske Fanny & Alexander fram till gryningen. 

Med de orden så satte han igång storm/vindmaskinen med en dåres envishet samtidigt som han skrek åt mig: Dina grannar verkar må alldeles för bra, de kan ju inte gå omkring på det sättet - de ska lida alla helvetes kval och verkligen känna elände när den här natten är slut. Sen kan de få varsin öl innan de går hem. Fast de får ju betala för ölen såklart, popcornen är gratis men ölen ska jag tjäna pengar på. Du anar inte vad jag saltat popcornen flinade han. Jag bara ruskade på huvudet och gick in igen.

Hoppas ni fick en bättre natt än jag, det blev ingen sömn förrän alla hade gått hem till sina egna trädgårdar igen.

Ha en trevlig helg på er allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar