fredag 7 september 2012

Fredag 2012-09-07

Det hade nästan blivit en vana nu att vakna av oväsen i svinottan. Den här morgonen var heller inget undantag så jag var redan vaken när det började skramla ute på garageuppfarten. Bakom gardinen såg jag Fredag backa in med en kåpförsedd släpkärra, på min uppfart. Jag ville inte riktigt ge mig till känna än så jag smög undan gardinen för att kunna se lite bättre. Jag var tvungen att gnugga mig i ögonen för jag trodde verkligen inte mina ögon. På garageuppfarten såg jag Fredag iklädd träningsoverall, iPhone-hörlurar och vita träningsskor. Självklart med pannband och när jag tittade efter så såg jag att Fredag dessutom hade benvärmare. Jag var tvungen att sätta mig ner och hämta andan för jag kunde verkligen inte tro att det var sant - att Fredag klätt sig sportigt! Han var väl den sista jag skulle tro skulle börja träna på riktigt, fast jag lugnade mig själv genom att tänka tanken att han bara hittat sportkläder någonstans och alla hans andra kläder låg i tvättstugan. Jag hann knappt tänka tanken färdigt förrän kåpan på släpkärran öppnades och där yppades en allsköns röra av sportartiklar, det var rullskidor, motionscyklar, landsvägscyklar och löpband. Såg jag inte en skivstång där också - jo, en rejälare sort dessutom som Fredag måste ha fått hjälp att lyfta upp på kärran.

Efter att ha lastat av allting, vilket skapade en herrans oreda på min garageuppfart så började han gräva i mina blomkrukor. En efter en grävdes igenom och till slut hade han hittat det han letade efter, nyckeln till garaget. När han ruskat jorden av nyckeln så smög han fram till garageporten och öppnade den försiktigt, jag tror det var för att han inte ville väcka mig den här morgonen också. Han hade fått en del åthutningar förra veckan efter hans ide att ha grillparty för hela grannskapet kl 0600 en fredagsmorgon.

Med garagedörren öppen så började en lustig scen framför mina ögon, ut åkte alla mina saker och in åkte alla träningsgrejer. Jag funderade lite på var han tänkte göra av mina saker men jag behövde inte fundera länge för alla mina saker lastades upp på släpkärran. Nu kunde jag inte hålla mig längre utan jag rusade ut till Fredag och frågade vad i herrans namn han höll på med?

- Jag ska bygga ett gym i ditt garage sa han och nöp mig i magtrakten. Du har visst lagt på dig lite va?
- Vad menar du? sa jag med min argaste röst som tyvärr bara lät som en kraxning av återhållen ilska.
- Du kan ju inte se ut sådär längre, nu ska du börja träna sa han och började spika upp en skylt på mitt garage. PÅ MITT GARAGE!
- Vad håller du på med? Jag läste skylten och fann följande text:

"Har du blivit för tjock? Börja träna på Fredag(s) gym och spa!"

Vadå, spa? Det här är väl inget spa heller sa jag och pekade på alla tortyrinstrument som han släpat in i garaget.

- Nä, inte här, ditt badrum, sa Fredag, blir perfekt. Du använder det ju uppenbarligen inte sa han och klappade mig på huvudet. Känns som att du behöver en hårinpackning också tillade han och fortsatte bära grejer fram och tillbaka.

- Men vad tänker du göra med mina saker? Var har du tänkt göra av dem? Jag behöver ha alla saker i mitt garage, det finns inga onödiga saker här.

- De här, sa Fredag, behöver du inte, och slängde mina gamla dubbdäck på släpkärran. Det blir en mild vinter i år sa han trosvisst.

- Och de här behöver du absolut inte, sa han och mina gamla fina cyklar åkte samma väg.

Varför hade han en sån stor kärra tänkte jag där jag stod och bara mållöst såg på när alla mina saker hamnade på kärran en efter en. Jag fann mig inte förrän Fredag slängde igen kåpan och satte sig i bilen och körde iväg. Jag försökte springa efter för att stoppa honom men jag kom inte så långt. Blev alldeles för andfådd av att springa så Fredag hade kanske rätt egentligen. Hade jag inte lagt på mig lite för mycket mat under sommaren? Jag gick in i garaget och tittade på alla maskiner och saker han ställt upp, ganska så snyggt faktiskt.

Jag tänkte att det skadar väl inte att prova lite och spände på mig rullskidorna och tog stavar och skulle bara ta ett par provrundor på vägen utanför. Det jag inte tänkte på då var att det lutade ju ganska mycket utanför mitt hus så farten ökade till vansinne ganska snabbt och jag insåg att jag inte hade en aning om hur man bromsade såna här skidor. Min sista tanke när jag for in i ett staket var: det var tur att han inte hunnit byta ut de ruttna brädorna.

Hoppas ni får en trevlig helg allihop, träna gärna men kolla bruksanvisningarna först!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar