torsdag 11 oktober 2012

Tusse avsnitt 9

Husse och matte hade tisslat och tasslat i flera dagar om idag. Jag hade bara hört delar av konversationen och enstaka ord som kontoret och jag kan inte på måndag. Det lät inte bra alls tyckte jag men eftersom jag inte kunde höra och förstå allting så lät jag det vara och borrade ner mig i min filt istället.

Måndagen kom och nu fick jag svaret, jag skulle tydligen vara med husse på kontoret hela dagen eftersom matte skulle vara borta hela dagen. Dagmatte hade inte tid idag så då fanns inget alternativ till att jag måste följa med husse. Som vanligt så var det stress och hets hemma på morgonen, jag tänkte minsann inte stressa utan jag har ju mina vanliga ställen att nosa på och känna om det har varit någon på besök under natten. Husse och matte som brukar gå ut med mig på morgonen var ju som vanligt jättesena till allting. Hur vore det om de gick upp en stund tidigare på morgonen istället för att alltid vara sena, varje morgon. De tänker bara på sig själva och inte på mig. Jag fick verkligen dra och slita i kopplet idag för att de skulle följa med till det nedfallna trädet där jag vet att både rävar och harar tillsammans med grannhundarna brukade gå. Det tog verkligen en lång stund att få komma dit idag och ackompanjerad av både husse och mattes stönanden och suckningar så blev det snarare så att jag tog extra god tid på mig istället för att skynda mig. Det slutade med att husse och matte blev arga på varandra och pratade om "din hund" måste lära sig att skynda sig. HA, aldrig, jag tar den tid jag tar och tänker inte stressa och bara därför så släpade jag husse till rosenbusken också och höll mig jättelänge innan jag blev färdig. När vi nu kommit såhär långt så tordes jag inte stressa upp dem ytterligare utan jag följde lydigt med till bilen, men jag krävde att bli upplyft i hundburen. Jag tänkte minsann inte hoppa upp själv idag bara för att de var stressade. Undrar om jag inte ska ställa om deras väckarklockor imorgon om jag bara begriper hur den fungerar. Jag ska fundera sen när jag kommer hem i alla fall.

Väl inne i min bur så fortsatte jag mina tysta protester men höll mig hela vägen till kontoret innan jag kräktes. Fast då kräktes jag ordentligt, något straff skulle ju husse ha för att han hade så bråttom på morgonen att jag inte hann nosa ordentligt.

Det första husse gjorde när vi kom fram, efter att ha gjort rent mig och buren och delar av bakluckan var att hämta kaffe och småprata med damerna på kontoret. Har han inte ett jobb att sköta så vi kan komma hem någon gång. Du ska ju inte tro att husse tänkte på att ta med min filt till kontoret heller utan jag skulle få ligga på husses jacka på det kalla golvet hela dagen som det såg ut. Fast jag hade minsann sett en jätteskön soffa precis när vi kom in så jag tänkte smita ut till den så fort husse glömde att stänga dörren. Jag hade också känt doften av både bullar och kakor så fort vi kom in. Det blir nog bra men frågan är hur jag skulle få dagen att gå här inne på kontoret så jag la mig ner och började planera. Det var förresten något som både husse och matte kunde lära sig något av, lägg er ner på en jacka på ett hårt kontorsgolv och planera. Då skulle ni få se på 17, snabb planering skulle det bli och dagarna skulle bli mycket kortare. Dessutom så tror jag inte de skulle glömma filten någon mer gång heller.

Bäst som jag låg där så fick jag möjligheten att smita ut till både kakfat och soffa, husse gick och pratade i telefonen och glömde helt bort att jag fanns. Så jag stack direkt när han försvunnit ur synhåll och kastade mig över kakorna, bullarna slank ner de också och jag blev verkligen mätt och slängde mig i soffan efter att ha sträckt ut mig ordentligt. Det kliade lite i nosen också efter bullarna, men det var det värt för färskare bullar hade jag inte ätit på länge och la mig ner på soffan och somnade nästan på en gång. Tydligen hade jag snarkat eller något för plötsligt så var det någon där och drog i mig, husse hade tydligen upptäckt att han glömt dörren öppen till kontoret så nu var det slut på friden igen, insläpad till jacka och det hårda golvet igen och jag som hade det så bra nyss.

Eftersom jag vet att husse brukar prata ganska mycket i telefon så tänkte jag att det säkert blir fler tillfällen under dagen att smita ut till den fantastiskt sköna soffan. Jag hade drömt så många roliga saker när jag sov nyss.

Husse bankade på den där datorgrejen under en lång stund och muttrade för sig själv, konstiga papper med roliga färger kom ut ur den där lådan på golvet och några hann jag äta upp men inte alla. Husse skällde lite på mig och fick sätta sig och muttra vid datorgrejen igen. Kul lek tänkte jag och åt upp några till. Till slut blev husse plötsligt väldigt trött och pratade i telefonen igen och in på kontoret kom en dam med ett vänligt utseende, som en boxer ungefär, och ville gå ut med mig på gräsmattan utanför kontoret. Det ville inte jag, jag hade redan varit på toa bakom soffan förut så för min del var det ingen brådska alls men husse var ganska bestämd och hjälpte tanten ut med mig på gräset. Det luktade inte alls som hemma så jag bestämde mig för att bara streta emot hela tiden. Konstigt blev det för den här damen började låta precis som husse och matte på morgonen, stönande och stånkande hela tiden och jag tyckte hon nämnde husses namn flera gånger men jag är inte säker. Till slut så tänkte jag att det fick vara nog så jag pinkade lite på några ställen mest för att göra henne glad, husses bildäck, trädgårdsmöblerna och blommorna vid ingången tyckte jag var lämpligt. Det tyckte tydligen inte damen så hon bara slet i mig hela tiden medan jag försökte pinka. Hur ska hon ha det tänkte jag och följde till slut lydigt med in på kontoret igen där husse frågade om det gått bra och damen bara nickade och försvann snabbt till sin lilla skrubb.

Eftersom husse nu började prata i telefon igen och började gå av och an inne på kontoret så väntade jag bara på tillfället att smita ut och det kom till slut då husse med bestämda steg satte av mot en avlägsen del av kontoret och då stack jag igen. På vägen till soffan så hittade jag ett rum som luktade jättegott, det var tydligen ett ställe där alla på kontoret satt och åt. Bra ställe att snoka runt på tänkte jag samtidigt som brandlarmet gick och alla sprang ut. Vilken tur jag hade att det var en brandövning just nu när jag var så hungrig. På långt håll kunde jag höra husses röst som ropade på mig men jag hade verkligen inte tid, pannbiffar, konstig fisk och en massa grönsaker slank ner innan husse hittade mig. Nu blev det lite konstigt för husse verkade så arg på mig plötsligt att jag fick hans hand i nackskinnet och blev mer eller mindre släpad ut till bilen där jag tydligen skulle få tillbringa resten av dagen. Så blev det också men som tur var så dröjde det inte så länge innan husse kom ut igen alldeles svart i ansiktet av ilska, jag hörde honom ropa något om att han skulle jobba hemma resten av dagen eftersom det inte gick att ha mig med på kontoret. Tur för mig för då kunde jag äntligen få umgås med mina soffor och min filt igen. Jag var faktiskt snäll hela vägen hem och kräktes inte en enda gång utan följde lydigt med in där jag la mig och somnade direkt. Jag var fortfarande ganska mätt efter en rolig dag på kontoret där bullarna faktiskt var det bästa på hela dagen.

Hoppas ni har en bra dag och passa på att ta en kanelbulle innan de försvinner i gapet på någon hungrig hund.

Er egen Tusse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar