fredag 26 oktober 2012

Fredag 2012-10-26

Den här morgonen kändes ovanlig så fort jag vaknade. Jag vaknade inte av smällar eller dunsar mot väggen och inga konstiga hummanden utan av högljudda röster utifrån och ett svagt men ändå utbrett brummande. Det var med tunga steg jag gick till fönstret för att se vad Fredag hittat på idag. Det var ändå ganska märkligt för morgontidig är Fredag bara på fredagsmorgnar inte annars. Fredag har vi ju redan konstaterat att han inte är som andra. Inte som någon annan alls utan tämligen unik. Nåväl, det var med skräck jag skapade en glipa i gardinen och kikade ut. Hela gatan var fylld av bilar, garaget stod vidöppet och det sprang runt massor av folk som verkade gapa åt varandra. Jag försökte lyssna vad de ropade men det var svårt att höra genom fönstret så jag fick glänta lite på fönstret.

- Jag har ju bokat tid, ropade en av bilförarna.
- Vi har haft lite datorstrul, sa Fredag med en ganska hög röst tillbaka.
- Vadå, datorstrul, du vet väl inte hur en sån fungerar i alla fall, eller hur?
- Nä,just det, då förstår du väl att vi har haft lite datorstrul. Jag har tyvärr ingen aning om hur såna där fungerar så strulat har det ju gjort, eller hur?
- Hur tänker du lösa det här då? Jag måste vara på jobbet om 30 minuter och då var det meningen att jag skulle haft vinterdäcken på, va?
- Vi får ta in dig först då, sa Fredag. Vi måste bara bli klar med den där bilen sa han och pekade in i garaget där 4 st skolungdomar stod och försökte byta däck. Problemet var att det bara fanns en domkraft, min, och ett fälgkors. Följden blev att tre av ungdomarna bara stod och tittade på när den fjärde stackaren fick slita som ett djur för att få på och av däcken.

Nu kunde jag inte hålla mig längre så det var bara att gå ut i morgonrocken som vanligt. Undrar om grannarna trodde att jag inte hade andra kläder? De hade ju bara sett mig i morgonrock varemda fredagsmorgon så det var ju inte att undra på om de trodde det.

- Vad håller du på med, frågade jag Fredag, med en djup suck som måste ha hörts ända in till stan.
- Har startat en däckbytarfirma med däckhotell, svarade Fredag glatt. Jag sköter administrationen och de där, sa han med en knyck på nacken mot ungdomarna, sköter det praktiska.
- Administration har väl inte varit din starkaste sida hittills, däremot så får jag medge att du är kreativ i alla fall.

Fredag sken upp vid de berömmande orden, han hade en förmåga att bortse från det som var oväsentligt för honom och bara ta till sig det som Fredag bedömde som intressant. Nu bedömde han att just ordet kreativ var intressant så han låtsades inte om ordet administration alls.

- Jag sköter bokningarna och de där byter däck och märker upp dem och lägger in alla däcken i däckhotellet.

Nu reagerade jag på ordet däckhotell och fick dåliga tankar direkt.

- Vadå, däckhotell? Här? Hos mig?
- Ja, du använder ju inte trädgården i alla fall på vintern så jag har några presenningar som vi lägger över däcken och så får alla betala för att jag, ja Fredag sa JAG, lagrar däcken här och byter tillbaka till sommardäck i vår. Det är en rätt bra affär det här log han och svepte ut med handen mot alla som stod på gatan i mer eller mindre uppretat tillstånd.
- De betalar 1100:- per bil för byte och lagring. Det blir fina pengar det och jag har lovat ungdomarna en liten fest senare ikväll när vi är klara med den här omgången.

Jag trodde inte mina öron, både över de möjliga pengarna att tjäna men också att Fredag verkligen trodde att alla bilar skulle hinna servas under dagen.

- Borde du inte haft fler verktyg och domkrafter så du kunde skött det här lite snabbare?
- Du hade ju bara en och jag vill ju inte slösa med pengar, du vet det är jobbigt och dyrt att driva en firma. Man måste vara försiktig med firmans pengar sa han och stötte pekfingret i bröstet på mig. Det gjorde ganska ont faktiskt så jag bad honom sluta. Jag gjorde ett snabbt överslag över antalet bilar på gatan och en beräkning om hur lång tid varje bil skulle ta.
- Med alla dessa bilar och att det tar cirka 40 minuter per bil så kommer du inte att vara klar förrän i vår, sa jag.
- Jodå, men du får nog skaffa flera verktyg, om du inte vill att vi ska stå här hela vintern.
- Så, du menar att det är så du håller i firmans pengar? Du låter mig köpa verktyg så du slipper slösa?
- Nu ska du inte bli irriterad, jag bara försöker hjälpa till lite och få din gata tom igen och så kommer du med såna där påhopp? Det tycker inte jag var särskilt snällt sagt.
- Ok, jag köper en domkraft till och ett fälgkors men klockan 17 så vill jag inte se några bilar här när jag kommer hem igen, ok?
- Jajamensan, det kommer att vara tomt när du kommer hem från jobbet lovade Fredag.
- Och när du ändå åker och köper verktygen så kanske du kan köpa lite öl också? Det är ju ändå fredag idag eller hur. Måste du jobba förresten? Jag skulle nog behöva lite hjälp med datorn, den verkar inte fungera alls och utan den så blir inte planeringen så bra.

Nu såg jag till min fasa att Fredag varit inne på kontoret och hämtat ut både min dator och skrivaren. Någon nätverkssladd hade han dock inte dragit så det var ju inte så konstigt att det inte fungerade.  Nu blev jag ändå mer irriterad och gick till bilen för att åka och handla lite. Naturligtvis så var min bil blockerad av alla andra bilar så innan jag ens kunde flytta mig så var det en rejäl omflyttning av bilar som behövdes. Mycket tutande och gestikulerande blev det också och mitt i alltihop så stod en kolugn Fredag och bara lyste som en sol över alla pengar han skulle tjäna. Att han inte ens frågat mig om det var ok att fylla min trädgård med däck och presenningar kunde jag inte riktigt smälta när jag väl kom loss och for iväg med en rivstart längs gatan.

Jag tänkte minsann inte köpa öl till Fredag, däremot verktyg som behövdes för att jag skulle få tillbaka mitt garage igen.

Ännu en fredag tog sin början och den här kändes som vanligt inte särskilt bra alls.

Hoppas ni får en bra helg och byt helst däcken själva!

1 kommentar:

  1. Man får ju verkligen beundra Fredag för hans oförtröttliga entreprenörsanda. Det här var ju en av hans bättre idéer :)

    SvaraRadera