fredag 12 oktober 2012

Fredag 2012-10-12

Som vanligt så vaknade jag av konstiga ljud den här morgonen också. Även om det varit några veckors frist då Fredag tydligen höll på att finna sig själv. Han hade berättat att han hittat någon kurs som han skulle gå på, svindyr såklart, men han skulle på något sätt få ihop pengarna sa han. Vad jag inte visste då var att pengarna kom från försäljning av mina saker i trädgård och garage. Trädgårdmöblerna var borta, likaså de flesta av mina trädgårdsredskap. När jag tittade i garaget så var varenda pryl borta där också. Ibland överraskar Fredag mig med sin snabbhet att få saker och ting gjorda. Det finns ju en tydlig koppling mellan snabbheten och när det gagnar honom själv - för då går det undan med blixtens hastighet. Tillbaka till de konstiga ljuden:

På garageuppfarten satt Fredag och en större grupp människor vända mot den uppåtgående solen. Tydligen så hade de någon kul ljud för sig, någon typ av brummande, som unisont dånade mot husväggarna i grannskapet. Det var det ljudet jag hade vaknat av.

Till viss del hade jag börjat tröttna på att bli väckt varje fredagsmorgon av Fredags alla påhitt men som tur var hade han i alla fall inte kommit hit med en rejäl skock husdjur den här morgonen utan bara en skock människor som alla, nu när jag började kunna fokusera, var klädda i färgglada kläder.

Jag drog morgonrocken tätare omkring mig och gick ut, morgonen var en smula kylig så det kittlades om benen där jag gick närmare Fredag.

- Vad gör ni? frågade jag Fredag som bara hyssjade och himlade med ögonen som om jag inte var riktigt klok.

När jag ställde frågan igen så möttes jag av ett gemensamt hyssjande från hela gruppen. Det var visserligen ett annat ljud än brummandet men bättre var det inte. Snacka om att känna sig ovälkommen.

Efter en stund så tittade Fredag på mig och förklarade vad han och alla andra höll på med. Gruppen hade allihop gått den där "hitta-dig-själv"-kursen och hade sista dagen bestämt att de tillsammans skulle möta soluppgången på min garageuppfart eftersom Fredags lägenhet var för liten. Kursen hade varit jättebra, mycket festande och gemensamma aktiviteter som kramkalas och gestaltningsterapi, men det hade det inte kallats på kursen utan alla hade förstått att det var levande charader så då gick det lättare eftersom det andra lät så flummigt som Fredag uttryckte det. Fredag förklarade att det var en mycket bra kurs och att han fått massor av trevliga nya kompisar så han undrade om det var ok med festen ikväll i garaget?

- Vilken fest då? frågade jag.
- Jag råkade kanske bjuda in alla som gick kursen hit ikväll för en liten avslutningsfest. Så vi behöver få plats i garaget och så, så det var väl bra att jag har tömt garaget åt dig, eller hur?
- Det var ju dina grejer allihop, svarade jag, förundrad över allt Fredag kunde ställa till med på så kort tid. Jag kom dock på en sak som jag var tvungen att fråga honom.
- Hur många var det som gick kursen?
- Inte så många, cirka 200 personer var med men alla kommer inte ikväll. Jag har fått svar från de flesta men det är nog minst 50 som inte kommer.
- Så, du menar att 150 personer kommer hit ikväll för att ha fest i mitt garage?
- Nä, det blir nog fler tror jag, sa Fredag. De andra 150 lovade att i gengäld ta med sig sina sambos, fruar och barn så det blir kanske några till.

Nu orkade jag inte höra mer för nu hade de övriga som satt på garageuppfarten börjat öppna ölburkar och skåla med varandra. Jag undrade i mitt stilla sinne om det skulle löna sig att ringa polisen den här gången, sist så gick det ju inte så bra med häktning mm och skulle jag den här gången behöva förklara att det var min kompis Fredag som ännu en gång gjort något som han inte borde så skulle de nog inte dyka upp alls. Jag orkade inte tänka mer utan slog igen ytterdörren och sprang för allt jag kunde nerför vägen med morgonrocken fladdrande runt benen. Jag orkade inte med en sån här dag till. Som tur var så hade jag inte så långt till jobbet och de hade ju sett mig i morgonrock förut.

Jahaja, ännu en fredag och den var inte bättre än någon av de andra heller när Fredag var inblandad. Jag tänkte lägga mig och sova en stund på soffan på kontoret så jag i alla fall såg utvilad ut när de andra kom till jobbet.

Hoppas ni får en bättre helg än jag räknar med att få!
Trevlig helg önskar Fredag och jag. Jag tror i alla fall att Fredag tillönskar er det men vad ni gör kom inte hit på festen ikväll - det blir alldeles tillräckligt med folk i mitt garage ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar