fredag 2 november 2012

Fredag 2012-11-02

Utsikten över min trädgård var inte vacker den här dagen - heller. Sedan Fredags förra påhitt med däckhotell så var nu hela min trädgård översvämmad med presenningar i olika färger och konstigt nog med märkning från olika företag. Självklart hade han säkert varit runt och "långlånat" presenningar från olika byggen i trakten eftersom han uttryckte sig: "man måste vara försiktig med firmans pengar". Jag ville verkligen inte veta var alla kom ifrån. Synen var inte vacker alls och den här gången tänkte jag ställa honom till svars för sina handlingar. Visserligen så hade jag ju en gång över den forna gräsmattan till fågelautomaten men mycket mer var det ju inte. Där jag stod och tittade ut denna tidiga fredagsmorgon så ringde det på dörren. Vem ringer på dörren kl 0600 en fredagsmorgon, en Allhelgonaafton? Redan nu borde jag ha anat oråd eftersom jag dels visste att det var Fredag men också att det var tidigt på morgonen. Med tunga steg gick jag mot dörren och med skräck kikade jag ut genom tittögat i dörren men ryggade omedelbart tillbaka. Utanför dörren stod en zombie med öron som hängde ner mot halsen, stripigt hår på den halvan av huvudet som inte täcktes av en yxa, en motorsåg och en slaktarkniv. Rödsprängda ögon kompletterade bilden till en fullständig skräckupplevelse.
Jag kunde ana en Fredag bakom förklädnaden så jag tordes till slut öppna dörren och mycket riktigt utanför dörren stod Fredag med en kasse från systembolaget framsträckt.

- Trick or Treat, väste han och höll fram kassen med en menande blick.
- Vad är det nu då, frågade jag, inte särskilt snällt alls faktiskt.
- Det är ju Allhelgonaafton, alltså går jag runt och gör bus eller får godis och nu är jag här sa han med ett stort flin och ruskade lite på kassen. Vill helst ha öl, men whisky går också bra tillade han snabbt.
- Varför skulle jag ge dig öl eller whisky? Du brukar ju sköta sånt själv och låta mig slippa hämta.

Nu började Fredag bli lite irriterad och stirrade stint på mig med sina blodiga ögon.

- Nu får du faktiskt leka med i den här leken, sa han. Ge mig öl! NU! Jag är törstig och de där också sa han och svepte ut med handen på det vanliga Fredagssättet och pekade på en lång ringlande kö av "kompisar" alla iklädda lika fasansfulla kostymer och allihop så lika törstiga ut.

- Ja, ja, jag ska bara hämta några öl men sen får ni ge er iväg igen. Jag gick till kylskåpet och hämtade fyra öl som jag tänkte ge Fredag. Mer ville jag inte att han skulle få, jag visste att han i sina vanliga anfall av öl kunde hitta på de mest kreativa saker att förgylla tillvaron med. Inte minst min tillvaro även om förgylla var väl kanske lite mycket sagt.

Fredag tittade besviket på mig när jag la ner mina fyra öl i hans kasse och det hördes ett unisont vrål från hans kompisar. Jag försökte stänga dörren men Fredags fot hamnade såklart mellan dörren och dörrposten så det gick inte att stänga den. Det unisona vrålet steg nu i styrka och in genom min dörr slank en efter en in och rusade mot köket med slängande kroppsdelar, tappade yxor på vägen och raka vägen till mitt kylskåp där de började slita i all mat som jag köpt hem till helgen. Jag försökte skrika till Fredag att han fick ta ut sina kompisar ur mitt hus innan jag fick ett vredesutbrott som han inte borde se.

- Ha, sa Fredag, skulle du se värre ut än de där sa han och pekade på några som stod och tömde fruktskålen i vardagsrummet.

- Jag är inte rädd för dig, utan mer för de där. De där ska man inte leka med, jag hittade de allihop utanför någon trevlig motorgård här i närheten och de tyckte det lät som en bra ide att gå runt i husen.
Vi har samlat ihop en hel släpkärra med öl nu. Mer lär det bli innan kvällen.

Nu såg jag till min fasa att på merparten av ryggarna till zombiekompisarna så fanns det västar med nitar och stora dödskallar, benknotor och arga uttryck. Jag backade försiktigt in i sovrummet där jag reglade dörren och lät de hållas. Jag fick väl ringa polisen senare när de gett sig iväg. Några borde de väl kunna ta för hemfridsbrott eller något sånt innan hela grannskapet hade gjort uppror. Att flytta från området började nu te sig som en ganska bra ide. Snabbt dessutom.

Jag behövde inte fundera särskilt länge för att veta vad mina grannar skulle tycka om "min kompis" senaste upptåg utan jag började leta efter lämpliga flyttfirmor med hjälp av datorn. Den här gången hade Fredag verkligen gått över gränsen, långt över den dessutom.

Hoppas ni får en bättre fredag än jag och var väldigt försiktiga med vem ni öppnar dörren för. Har de systemkassar så öppna inte!

Trevlig helg på er, själv håller jag på att packa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar