fredag 23 november 2012

Fredag 2012-11-23

Förorten där jag bor är byggd i små cirklar med vägar mellan cirklarna. Ett eldorado för mopedburen ungdom för några år sedan då det var ytterst kul, tydligen, att köra med trimmade mopeder så fort som möjligt i cirkel efter cirkel. Tack och lov tog detta ofog slut när ungdomarna växte upp, i sanningens namn och i jämställdhetens tecken så var det både flickor och pojkar som ägnade sig åt detta. Trafiksituationen har varit lugn med undantag för Fredags påhitt med jämna mellanrum men alla påhitt från hans sida hade ju inte inneburit någon risk för traktens barn eller deras föräldrar heller för den delen. Tills i morse.

Jag vaknade som vanligt alldeles för tidigt av skrikande däck och vrålande motorer ute på gatan. I korta stunder av tystnad så hörde jag tyvärr en vilt skrikande och skrattande Fredag så det var ju bara att gå upp och titta vad eländet höll på med den här gången. Hela gatan var fylld av banderoller med reklam för olika däckfirmor, inklusive en handritad som gjorde reklam för Fredags däck. Inte särskilt snygg faktiskt, jag hade lätt gjort en snyggare variant om jag hade velat och det ville jag definitivt inte.

Fredag fick syn på mig genom däcksröken och vinkade glatt med handen som höll i, visade det sig, ett stoppur. Nu kunde jag ju inte gömma mig längre utan gick som vanligt ut i morgonrock (naturligtvis med byxor under vad trodde ni). Närmare Fredag såg jag att hela gatans invånare stod bakom sina häckar och staket och jublade över något. Flera större kameror såg jag också av proffstyp och jag tog några bestämda steg mot Fredag och skulle just fråga vad han höll på med när han bara höll upp stoppurshanden för att hindra mig från att säga något.

- Du får sköta tankningen, sa han och återgick till tidtagningen.
- Vad i hela friden sa du?
- Du får sköta tankningen, sa han och nu en smula irriterat.
- Varför då?
- Jag hinner ju inte ser du väl sa Fredag och hötte med stoppuret mot mig, dunkarna står där! Fredag pekade mot mitt garage där en försvarlig radda med dunkar stod.
- Törs man fråga varför jag ska tanka bilarna som uppenbarligen hellre borde vara någon annanstans än här hos mig en tidig fredagsmorgon?
- Vi har streetrace här, för både motorcyklar och bilar, tillade han stolt. Och 4-hjulingar också förresten och allihop måste ju tanka för annars kan vi ju inte köra.
- Vad är det där för några med kameror hos grannen?
- Det är tv som är här för att filma racen till något program på 5:an. Jag råkade kanske nämna det lite för en kompis som lyckades föra budskapet vidare och igår ringde de och sa att skulle det bli tv så fick det bli idag tidigt på morgonen. Så då blev det så.
- Vad tycker grannarna då, frågade jag?
- De tycker det är jättekul och flera har frågat om de får vara med och prova lite. Andersson där borta har redan börjat putsa sin Volvo för han ska snart köra en sväng han också. Titta förresten på Pettersson också, han har börjat lätta sin bil. Jag tittade mot Pettersson som normalt brukade vara en butter typ i en Opel som nu stod iklädd en smutsig overall och en gammal Caltex-keps och tömde sin bil på allt som verkade onödigt. Säten, reservdäck och allt möjligt löst hamnade på hans gräsmatta i en faslig hög.
- Du är verkligen inte klok men jag måste erkänna att trots allt som du drabbat mina grannar med så har du ändå lyckats med att få med dem på noterna oavsett vad du har hittat på. Jag är faktiskt imponerad erkände jag en smula motvilligt.
- Stå inte här och pladdra nu utan sätt igång att tanka istället. Du vet var dunkarna står. Med sin vanliga svepande hand så lät han mig ännu en gång förstå var dunkarna stod och vad man skulle använda dem till.

Så kom det sig att denna fredag stod jag i morgonrock och med en Castrolkeps på huvudet och tankade grannarnas bilar på min garageuppfart medan tv filmade. Får villigt erkänna att det var en smula absurd situation men snäll som jag är så fann jag mig även i detta, nästan i alla fall. Det var ju ingen ide att skälla på Fredag heller för då kom det bara något ändå värre nästa vecka.

Jag konstaterade att efter det här så kunde jag helt enkelt inte bo kvar. Jag misstänkte att filmen med mig i morgonrock ganska snart skulle hamna på Youtube och få ett antal besökare så det var ju lika bra att dra så fort Fredag lämnat grannskapet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar