fredag 23 augusti 2013

Provkörning Kia Carens


Jag blundar och sitter stilla, trevar efter knappar för att känna efter hur de känns. De sitter fast och inger förtroende när jag vrider på knapparna till klimatanläggningen och klämmer lite på ratten. Utan att veta vad det är för bil jag testar så är det svårt att känna annat än premium i inredning och funktion. Visst, det finns en del knappar som jag funderar över hur de tänkt på Kia när de placerades men det är bara marginalanteckningar. Startar bilen och ett knappt hörbart dieselknatter hörs. 

Backar ut från parkeringen och backvarnaren piper glatt när jag närmar mig punkten då det är dags att vrida på ratten. Känslan av var bilen finns framåt är svårare, varför inte en parkeringsradar även framåt? Styrningen känns lätt och det visar sig sen också ute på vägen i normala farter att det är svårt att vänja sig vid känslan i styrningen, det blev bättre och bättre visserligen, men den första känslan vill inte riktigt ge med sig och i början vinglas det. Provar några olika inställningar på styrningen och jag märker ingen större skillnad. Känslan sitter sen i hela körningen och är förmodligen bara en justering och inget allvarligt. 

Körningen går i övrigt bra och jag slås av känslan att sitta i en trevlig bil där passagerare och förvaring har fått komma högt upp på listan över lämpliga saker att ha med i bilen. Det finns gott om fack att ställa och gömma saker för samtliga 7 personer i bilen. Stör mig lite grand på att insteget till sista raden baksäte är lite besvärligt, det krävs några handgrepp för att komma på plats. Vuxna får vara något av fakir om man inte är småvuxen och kortbent. För barn så passar de perfekt. Noterar att det är Isofix-fästen i mellersta raden bak som i denna version är eluppvärmda på ytterplatserna bak och med tanke på att vi har vinter i det här landet så är det något som borde uppskattas av föräldrar som kanske slipper blåskatarr hos sina barn. Baksätet är kort i sitsen varför längre turer kan bli lite ansträngande för en vuxen men för barn bör det fungera utmärkt. De uppfällbara borden tillhör de saker som passar barnfamiljen bra när det ska ritas eller besökas en drive-through. 

På det stora hela en trevlig bil, både prismässigt men också utrustningsmässigt. Den här bilen passar en familj som inte har behovet av en bil där märket är avgörande för bemötandet i grannskapet utan där funktion och pris är det som är viktigt. Bilen har en uppsjö konkurrenter men den bör tittas på då den ger mycket bil för pengarna och generösa garantier.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar