fredag 9 augusti 2013

Fredag 2013-08-09


Sista dagen på semestern och jag blir naturligtvis väckt av Fredag 0430. Jag hade ingen aning om vad det var som lät först men jag förstod snart att det bara kunde vara Fredag som härjade. Hela semesterna hade varit lugn och fridfull och väldigt Fredagsfri så det var väl bara lugnet före stormen skulle jag tro.

Vad jag vaknade av var ett fasansfullt oväsen ute på gatan och när jag försiktigt kikade ut bakom gardinen så såg jag Fredag i en liten skåpbil. Det var inte skåpbilen jag vaknade av utan oväsendet runt den. Ur skåpbilen vällde fasan efter fasan och sprang sådär som bara fasaner kan, rakt in på min tomt.
Det gick inte att räkna dem men jag misstänkte att Fredag skulle berätta för mig hur många som han hade med sig. Varför kunde jag ju alltid fundera över en stund medan jag klädde på mig. Jag såg att det tändes lampor och gläntades på gardiner hos grannarna också så jag misstänkte att jag än en gång skulle få stå till svars för det Fredag hittat på den här gången.

Väl påklädd och med bestämda steg kryssade jag bland fasanerna jag till Fredag och skåpbilen och försökte göra min röst hörd över fasanernas skrikande. Det var inte helt lätt och dessutom så vällde det fortfarande ut fasaner ur bilen så det var bara att vänta och stillatigande titta på Fredags breda leende. 

Från tomten och skogsdungen bakom mitt hus hördes nu alla fasanerna springa omkring så det gick äntligen att fråga Fredag vad han höll på med.

- Vad i alla glödheta håller du på med nu? Det har varit VÄLDIGT lugnt hela semestern och så kommer du hit min sista lediga dag?

- Jag tänkte liva upp området lite med lite fåglar, och senare i höst kan vi ha lite jakt här i skogen bakom ditt hus. Är inte det en ganska bra idé?

- Nej, det är inte någon bra idé alls.
 
- Du menar alltså att du och dina kompisar ska springa runt bakom mitt hus för att skjuta fasaner och ha skjutvapen här i bostadsområdet?

- Ja, det är väl ingen fara, mina kompisar från hojklubben är vana att hantera vapen så det ska inte vara något problem alls. Dessutom, la Fredag till, så får de ju betala för varje skjuten fasan. 800:-/st. Med tanke på att de flesta kommer att ha automatvapen så blir det en hel del pengar till mig.
 
- Ok, så du menar alltså att dina skjutglada vänner ska springa i min skog med automatvapen och skjuta fasaner och sen få betala dig?

- Precis så hade jag tänkt, sa Fredag. Skjutglada och skjutglada vet jag väl inte men de kan i alla fall hantera vapen och ammunition så det borde inte vara så farligt. Dessutom så har jag lagt lappar hos dina grannar också om att det kommer att vara fyrverkerier här senare i höst så de inte undrar så mycket över varför det smäller i skogen.

- Det blir en hel del pengar det här, fortsatte han, 500 fasaner á 800:- blir mycket pengar. Med tanke på att jag bara betalat 10:-/st för allihop så får jag nog ihop till en skaplig semesterresa efter att jakten är avslutad.

Nu kunde jag bara dra efter andan, fullkomligt mållös, andningen övergick ganska snart i någon sorts hyperventilerande stadium och jag bara flämtade när jag gick in igen för att packa väskorna. Det var ju snart höst och det här skulle nog inte bli så bra alls. Bara tanken på Fredags skjutglada kompisar i skogen bakom mitt hus gjorde att jag undrade hur länge det skulle dröja innan piketpoliser skulle omringa mitt hus och slå in dörrar och skrika och gapa om att höja händerna osv. Jag struntade i att packa så noga, jag bara rafsade ihop lite av det allra nödvändigaste och ringde ett hotell inne i stan. Som tur var så hade de ett rum ledigt och det gick att förhandla fram ett bra pris eftersom det nog skulle bli en längre vistelse.

Förbaskade Fredag att han ska vara så påhittig. Det skulle troligen inte hjälpa att flytta heller för han hade en fantastisk förmåga att hitta mig var jag än var så jag funderade lite på att ta in på hotellet under ett annat namn. Det skulle säkert inte hjälpa det heller någon längre stund men det kanske skulle kunna låta mig få lite lugn och ro några dagar i alla fall. Jaha, det var den semestern det.

Ser ni fasaner så undvik att stanna - man vet aldrig om Fredag har utsträckt jakten även till andra områden. Bara ett tips i all välmening.

Hoppas ni får en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar