lördag 21 september 2013

Fredag 2013-09-20

Jag vaknade med ett ryck av tre snabba skott och en vilt skrikande fasan. Tätt följd av Fredags upphetsade och adrenalinstinna röst som vrålade skjut den då din dj-a mes!

Det var då inte lätt att bo i den här trakten sen Fredag kommit på att bjuda in hojkompisarna mfl på jakt i min trädgård. Jodå, han kallade det att de skulle jaga i skogen bakom mitt hus men jag visste nog hur det skulle bli. Jag fick ju rätt också för när jag tittade ut genom fönstret så möttes jag av en kamoflagemålad Fredag med näsan tätt tryckt mot fönstret och med handen höjd till hälsning. I handen ett gevär som verkade vara något högteknologiskt och hämtat ur en rymdfilm. Jag anade att det inte var någon vanligt fasanjägarvapen alls.

Sekunden senare så vände sig Fredag om och avfyrade en salva upp mot skogen följt av ett mordiskt skrik som besvarades uppifrån kullen av något som jag tolkade som ett skrik från en sårad person. Naturligtvis tätt följt av en galen fasans skrikande som kom nerfarande med fjädrarna på ända mot min trädgård. Där hade tydligen de andra fasanerna sökt sin tillflykt bakom trädgårdsskjulet. Med tanke på att Fredag köpte 500 fasaner så var det både trångt och ett himla oväsen där bakom nu.

Jag gick och hämtade min skyddsväst och satte mig i soffan. Det var lika bra att ta på sig hjälmen också, och hörselskydden. Jag hade kommit på att det gick utmärkt att peta in hörsnäckorna från telefonen innanför så jag kunde lyssna på någon kassettbok eller liknande istället för att höra Fredag och hans kompisars vilda skjutande. Precis innan jag skulle sätta mig i soffan så hörde jag köksdörren slängas upp och in kommer först en av fasanerna och efter i en galen fart Fredag med geväret/vapnet skjutklart och siktandes mot den stackars fasanen. Jag skulle precis skrika: "Du får inte skjuta härinne din idiot!" när jag hörde en salva avlossas och en vilt stirrande och flinande Fredag sprang fram till väggen för att kolla om han fått död på fasanen eller inte.

Fasanen levde och fortsatte springa fram och tillbaka varpå naturligtvis Fredag avlossade hela magasinet för säkerhets skull och skapade något som inte såg bra ut på min vägg direkt. Snarare som en schweizerost eller nåt sånt för fullt med hål blev det och dammet låg nu som en dimma över hela vardagsrummet där Fredag nu laddade om bössan.

Jag grät en liten skvätt när jag såg att min finaste tavla hade passerat stadiet där det var någon ide att försöka renovera. Det var ingen ide att ens försöka såg jag där den vackra landskapstavlan nu hängde i trasor.

Köksdörren slängdes upp och jag hörde upphetsade röster i radion.

"Jag såg den bakom soffan försök komma åt den från söder" hörde jag Fredag vråla varpå några av hans kompisar skulle genskjuta fasanen bakom soffan och då kan ni ju själva förstå vad jag gjorde. Jag smet ut genom dörren och försökte lugna mina skräckslagna grannar istället. Det gick inte så bra och när så polisen svängde in på gatan så insåg jag att slaget var förlorat och ringde hotellet inne i stan igen samt den byggfirma som brukade få fixa till huset när Fredag varit i farten igen.

Hoppas ni får en trevlig helg, jag tänker tillbringa hela helgen på hotell och äta hotellfrukost och ha det lugnt och skönt och Fredagsfritt. För jag kan ju inte tänka mig att Fredag slipper ut alls under helgen med tanke på den oreda som de skapat för en liten stillsam jakt i skogen bakom mitt hus som han kallade det. Pyttsan, stillsamt blev det ju inte direkt alls.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar