torsdag 3 december 2015

Fredag 2015-12-04

Det hade varit väldigt lugnt ett längre tag. Jag tror att Fredag hade fått bevista ett särskilt ställe med rutiga fönster och väldigt begränsad rörelsefrihet. Det verkade dock inte bekomma honom särskilt när han bankade på min dörr den här morgonen.

Som vanligt så var det väldigt tidigt när Fredag bankade på och tyckte att jag skulle komma ut en stund för att titta vad han hittat på den här gången.

Lite skräckslaget följde jag honom till grinden, det hade ju gått tillräckligt lång tid för att jag nästan, bara nästan, hade glömt honom och hans hyss. Framme vid grinden pekade han stolt på en skylt vid min brevlåda.

Jag rundade honom för att kunna se vad det stod: "Fredagsmys gratis!"

Vad i h-e menar du med det och varför pekar pilen mot mitt garage?

Garaget hade knappt hämtat sig efter de senaste bravaderna från Fredag. Bowlingbana, däckverkstad och jag vet inte allt han hittat på.

Vadå, sa Fredag, vet inte du hur många människor som inte har råd att ha fredagsmys med chips och På Spåret eller Idol? Det är skitmånga sa han och tittade förnärmat på mitt okunniga ansikte.

Nu har jag fixat både chipsleveranser, små barn som tindrar med ögonen och lustiga franska ostar. Alltihop kommer att levereras varje fredag vid 16, inklusive barnen. Barnen, fnissade han förtjust, fick jag tag på från dagiset därborta sa han och pekade mot en lägre tegelbyggnad där jag visste att det numera var en flyktingförläggning och inte dagis längre. De bara log när jag förklarade vad deras barn skulle vara med om varje fredag i två månader framåt.

Varför bara två månader, frågade jag? Det verkar ju för det första rätt länge för att vara något av dina påhitt men ändå inte så länge att det kan ge några bestående men för dem.

Ha, sa Fredag, det är precis lagom länge för att det skulle gå att sy ihop ett avtal med Migrationsverket och kalla det integrationsverksamhet. Bra betalt fick jag också fortsatte han och flinade brett.

Ok, så du menar att du ska bedriva integrationsverksamhet som går ut på att låta barn sitta i mitt garage medan du och dina kompisar äter franska ostar, chips och dricker öl?

Ja, Fredag tittade nu ytterligt förnärmat på mig när han fortsatte förklara att han minsann hade sett flyktingströmmarna komma till Sverige och kände att han ville göra en insats för att hjälpa till. Att han då fixade gratis öl, chips och ett näve tv-kort glömde han märkligt nog bort att nämna.

Jag frågade lite försynt om han inte tyckte att jag borde ha blivit informerad innan han satte sin lysande plan, ja jag var lite ironisk, jag medger det! Ironi och att tolka densamma var nu inte Fredags bästa gren så han körde pekfingret i bröstet på mig, ganska hårt faktiskt och frågade om inte jag kände ett samhällsansvar och ville ta hand om våra nytillkomna gäster i Sverige?

Självklart sa jag, jag vill gärna ta hand om alla men måste de vara i mitt garage?
Ditt garage står ju ändå tomt varenda fredag så varför inte?

Jag försökte en gång till, borde inte jag ha blivit informerad först? Du kunde ju ha frågat i alla fall?

Vadå frågat, sa Fredag, jag tyckte frågan var så självklar att jag inte tyckte jag behövde fråga. Du kan behöva göra en insats du också sa han och körde pekfingret i min mage den här gången. Det gjorde faktiskt ganska ont.

Har du några öl förresten, frågade han, jag behöver köra ett genrep ikväll sa han och pekade på en skara barn som kom gående längs gatan. Barnen såg märkligt nog ut som grannarnas barn allihop och jag frågade lite försynt om de var från förläggningen eller om han hittat dem någon annanstans?

De där sa Fredag och svepte ut med armen på ett ganska typiskt Fredagsvis och sa att det där var barn som han "hittat" på gatan och fick med sig under förevändning att de skulle få se hur mitt garage såg ut på insidan. Grannarna hade troligen berättat hur mycket tok som hittats på i mitt garage så jag insåg att det nog inte var svårt att få med sig ungarna.

Hade du någon öl? sa Fredag och smet in i garaget med ungarna. På vägen in och medan garageporten stängdes så skrek han att ikväll kommer de riktiga ungarna!

Jag smet in i huset igen och låste dörren ganska noga och drog ner persiennerna. Som tur var så var inte garaget ihopbyggt med huset så jag hoppades få slippa höra något därifrån.

Den senaste tiden utan Fredag så hade mina flyttplaner ebbat ut och hade snarare blivit en sorts trivsel hemma i lugn och ro men nu åkte datorn och Hemnet fram igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar