onsdag 30 januari 2013

Fredag 2013-01-25

Eftersom jag för en gångs skulle blev väckt av klockradion den här fredagen så kände jag ett stort lugn infinna sig. Det blev inte så långvarigt, jag hade varit dum nog att ratta in lokalradion som väckning och det första jag hör är Fredags röst som vrålar: Godmorgon, Godmorgon alla glada bybor - här är Äntligen Fredag med mig er ödmjuke tjänare. Redan här kände jag att jag borde ha stängt av radion men med någon skräckblandad förtjusning så fortsatte jag lyssna och hörde till min förskräckelse att Fredag skrek att: NU SKA VI VÄCKA NÅGON BYBO! samtidigt som det ringde i telefonen hemma hos mig. Jag kände en parallell skräck över att svara och inse att det troligen var Fredag som ringde och att jag skulle hamna i lokalradion. Skulle jag svara eller inte - signalen var rätt ihärdig så jag kunde tyvärr inte motstå frestelsen och stilla min nyfikenhet och naturligtvis hade jag rätt. Det första jag hör är rundgång och Fredags röst som vrålar: GODMORGON - är du vaken, vad ska du göra idag, blir det en bra dag idag? VA?

Redan här så kändes det olustigt som 17 och när jag sen hörde Fredag skrika för att överrösta rundgången att jag skulle vrida ner radion så rann det över för mig fullkomligt.

- Jag BARA UNDRAR VARFÖR DU RINGER MIG DIN DUMMA TYP?
- Ojdå, vi har visst vaknat på fel sida tror jag, men du kan ju ändå berätta vad du ska göra idag. Berätta för mig, Fredag, och hela byns alla invånare vad som står på schemat idag.
- Jag tänker inte göra något speciellt faktiskt, ska väl bara rensa lite i trädgården tror jag, det är någon idiot som har min trädgård som ett lager för sommar och vinterdäck så det krävs en del jobb.
- Ojojoj, sa Fredag, det verkar som att du har en dags jobb framför dig, men berätta vem det kan vara som har lagt en massa däck i din trädgård?
- Det är ju DU vrålade jag och nu kände jag att jag snart skulle bli hånad om jag skulle visa mig på byn. DäckOskar skulle jag bli kallad helt utan min förskyllan. Det var ju faktiskt inte jag som lagt däcken i trädgården.
- Skulle jag, nu stönade Fredag lite oförstående i radion och fortsatte, du måste blanda ihop mig med någon annan. Jag jobbar på radion och har verkligen inte tid med sånt.

Det hela utvecklade sig nu till en hjärnornas kamp mellan oss och jag insåg tidigt att jag skulle förlora den kampen också, precis som jag förlorade trädgården tidigare. Fredag fortsatte glatt i samma stil och frågade än det ena och än det andra innan han avslutade samtalet med mig och sa att nu ska vi spela en skiva för Oskar: Secret Garden och då hade jag redan slagit dövörat till. Jag visste redan vad som skulle komma om jag visade mig i byn efter det här. Tyvärr så hade jag inte ork att slå av radion utan fick höra både det ena och det andra om mitt morgonhumör spridas över byn.

Den här dagen skulle inte bli bra, det kände jag direkt och efter samtalet med Fredag över lokalradion så var det bekräftat till 100 %. Jag måste nog flytta, eller åtminstone byta kanal på klockradion i fortsättningen.

Använd inte klockradio, ta en gammal vanlig väckarklocka istället är mitt tips till er!

Ha en skön helg när det väl är dags och ta sovmorgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar